صدایتان را سالم نگه دارید

ایده نامگذاری روز جهانی صدا نخستین بار در سال 1999 توسط انجمن حنجره و صدا برزیل مطرح شد. در سال 2002، پروفسور ماریو آندره آ، متخصص لارینگولوژی (Laryngology) اهل پرتغال که بعدها به عنوان رئیس انجمن لارینگولوژی اروپا انتخاب شد، پیشنهاد کرد که مراسم روز جهانی صدا (WVD) باید در سراسر جهان برگزار شود.

در سال 2016، بیش از 700 مراسم در نقاط مختلف دنیا برگزار گردید؛ برای روز جهانی صدا 2017 نیز بالغ بر 820 مراسم در کشورهای مختلف برنامه ریزی شده اند.

هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام روز صدا، نشان دادن اهمیت صدا در زندگی روزمره مردم است.

به گزارش سیناپرس، صدا یکی از جنبه های اساسی از ارتباط سالم و موثر محسوب شده و روز جهانی صدا، یک آگاهی بخشی برای لزوم مراقبت از صدا، پیشگیری از بروز مشکل برای صدا، بازسازی بیماری های مرتبط با صدا، و تحقیق بر روی عملکرد و کاربردهای صدا است.

همچنین یکی دیگر از اهداف نامگذاری این روز، تذکر به افرادی است که از صدای خود در حوزه هنر – گویندگی، صداپیشگی، خوانندگی – استفاده می کنند و باید نکاتی را درخصوص مراقبت صحیح از صدا و شیوه های مناسب تمرین و تقویت صدا بیاموزند.

صدایت را به اشتراک بگذار (Share Your Voice!) با محوریت "خودتان را بیان کنید: صدایتان را سالم نگه دارید"، به عنوان شعار روز جهانی صدا 2017 انتخاب شده است.

بررسی علمی صدا

تولید صدا (اصوات) در بسیاری از رشته ها از جمله پزشکی، گفتار درمانی، زبان شناسی، موسیقی، فیزیک، روانشناسی، آوا شناسی (فونتیک)، هنر و زیست شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است.

اختلالات صدا

  • لارنژیت حاد Acute laryngitis)): التهاب حاد حنجره به علت عفونت باکتریایی روی داده و باعث گرفتگی موقتی صدا یا از دست دادن موقتی صدا به دلیل تحریک تارهای صوتی می شود.
  • لارنژیت مزمن (Chronic Laryngitis): سیگار کشیدن طولانی مدت، برگشت اسدی معده، استفاده بیش از حد صدا، عفونت های ویروسی از جمله آنفولانزا، آلرژی، ذات الریه یا تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده، از دلایل اصلی التهاب مزمن حنجره محسوب می شوند.
  • آسیب دیدگی تارهای صوتی: صحبت کردن در محیط پر سر و صدا، استفاده بیش از حد از تلفن، فریاد زدن و عدم استفاده از روش های درست نفس گیری (در هنگام خوانندگی) از جمله کارهایی هستند که باعث آسیب دیدگی تارهای صوتی می شوند.
  • خونریزی تارهای صوتی: خونریزی در سطح تارهای صوتی یا پر شدن بافت های نرم تارهای صوتی از خون در اثر جیغ زدن، فریاد کشیدن در محیط های شلوغ از جمله استادیوم های ورزشی، یا استفاده زیاد از حنجره در زمان تمرینات آوازی روی می دهد.
  • سرطان حنجره: تغییر ناگهانی صدا و برطرف نشدن آن طی چند روز، لزوم مراجعه به متخصص را نشان می دهد. سرطان حنجره درصورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل درمان است.

تأثیر مواد غذایی بر صدا و حنجره

ترشی، سرکه، غذاهای سرخ شده، غذاهای بسیار شور یا شیرین، آب سرد، چیپس و پفک، استفاده از عطرهای تند، بر حنجره و کیفیت صدا تأثیر سوء می گذارد؛ همچنین نوشیدنی های بسیار داغ باعث آسیب دیدگی تارهای صوتی می شوند.

برعکس، غذاهای کم چرب و کم نمک، شیر ولرم، مویز، انجیر، بادام، دانه صنوبر و کتان، نشاسته، از جمله موادی هستند که به بهبود وضعیت حنجره و ترمیم تارهای صوتی کمک می کنند.

مسواک زدن نیز یکی از اصول مهم در محافظت از دهان و حنجره محسوب می شود؛ در کنار این کار، غرغره کردن مقداری آب نمک در ابتدای صبح به سلامت دهان و حنجره کمک می کند.

صدای معلم بر یادگیری دانش آموزان اثر می گذارد

مطالعات تجربی نشان می دهند، یادگیری دانش آموزان به عوامل مختلفی از جمله ظرفیت های شناختی فرد، جنسیت و اختلالات شنوایی بستگی دارد.

به گزارش سیناپرس، بجز کودکانی که از اختلالات شنوایی مختلف رنج می برند، محیط های شنوایی نامناسب نیز بر کیفیت یادگیری دانش آموزان تأثیر دارد و تداخل اصوات در محیط کلاس درس، یکی از مسائل اصلی تأثیرگذار بر تمرکز دانش آموزان است.

در عین حال، ارتباط مستقیمی بین صدای معلم و میزان تمرکز دانش آموزان وجود دارد. در مطالعه ای که سال 2014 انجام شد، تعدادی از دانش آموزان 8 ساله به یک مبحث زبان با سه نوع گفتار آرام، معمولی و سریع گوش کردند و سپس، میزان تمرکز آنها ارزیابی شد.

نتایج بدست آمده نشان داد، صحبت کردن آرام تر با عملکرد بهتر در آزمون درک زبان همراه بود. کودکان با ظرفیت حافظه کاری قوی تر (WMC) بیش از سایر همکلاسان خود از مزایای گفتار آرام بهره مند می شوند، اما در جملات پیچیده دچار مشکل هستند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: world-voice-day.org / entnet.org / vocaldisorders

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا