مطالعه زیستگاه دلفین ماهی ها در اقیانوس هند

دلفین ماهی ها نوعی ویژه از ماهی های ساکن اقیانوس هند محسوب می شوند که جز خانواده گالیت ها هستند. این ماهی می تواند تا 2 متر رشد کرده و دارای بدنی کشیده و عضلانی بوده و دندان هایی نسبتا محکم دارند. باله پشتی این ماهی ها بسیار منحصر به فرد و به شکل مقعر بوده و دارای 58 تا 66 شعاع نرم است. باله سینه این جانور نیز نصف اندازه سر وی بوده و به طور عمومی رنگ بدن دلفین ماهی ها سبز – آبی بوده ودر پهلوها به صورت نقره ای و با رگه هایی از رنگ طلائی است.

دلفین ماهی ها از شاخه طنابداران، رده پرتوبالگان و راسته سوف ماهی شکلان هستند. از نظر جانور شناسی سرده این ماهی ها، گالیت ها بوده و  نام علمی آن ها Coryphaena hippurus
 است.

این ماهی در دریای عمان و مناطق اطراف چابهار نیز وجود داشته و صیادان از آن استفاده می کنند. نوع نر این حیوان در جلوی سر خود یک برآمدگی دارد که تا پشت سر وی ادامه پیدا می کند. درحالی که نوع ماده این نوع از ماهی ها دارای باله و دمی مقعر هستند. نکته جالب توجه درباره دلفین ماهی ها این است که بدن رنگارنگ وی تا زمانی به این شکل دیده می شود که در آب و در حال حیات است و پس از صید شدن و در محیط خارج از اب، بدن دلفین ماهی ها به سرعت رنگ خود را از دست داده و خاکستری می شود.

عمر متوسط دلفین ماهی ها چهار سال است و در برخی موارد حداکثر تا پنج سال زندگی می کنند. این ماهی ها تخم گذار بوده و در مسیر جریان های آب گرم دریایی زندگی و تولید مثل می کنند. آن ها عمدتا تخم های خود را در لا به لای خزه ها و گیاهان دریائی پنهان کرده و به این ترتیب آن ها را از خطر خورده شدن توسط سایر جانداران دریایی محافظت می کنند. این ماهی از گروه ماهی های گوشتخوار محسوب شده و برنامه غذائی آن ها را خرچنگ ها، ماهی های کوچک، ماهی مرکب، زوپلانکتون ها و سختپوستان تشکیل می دهد.

دلفین ماهی ها از شاخه طنابداران، رده پرتوبالگان و راسته سوف ماهی شکلان هستند. از نظر جانور شناسی سرده این ماهی ها، گالیت ها بوده و  نام علمی آن ها Coryphaena hippurus   است.

تمامی تصاویر این گزارش تصویری در هفته جاری و در برنامه سومین پژوهش های بین المللی دریای جنوبی چین و در حاشیه پروژه کشف اقیانوس (IODP)  تهیه شده اند.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا