گره کور حوادث چهارشنبه سوری با دست باز نمی شود

به گزارش ایرنا،روزهای پایان سال هر چه که به چهارشنبه سوری نزدیک می‌شویم، صدای انفجارها بلندتر می‌شود، در هر کوی و برزن صداهای ناهنجار وسایل محترقه به گوش می‌رسد، صداهای مهیبی که برای اغلب مردم گوشخراش و گاه ترسناک است.
آلودگی صوتی بخش کوچکی از این ناهنجاری است که سلامت روان مردم را نشانه رفته است، دخترکان کوچک، زنان باردار و سالمندان مو سپید شاید بیش از دیگران از این صداهای انفجار می رنجند اما ماجرا به صداهای بلندی که با انفجار مواد محترقه، هر لحظه در چپ و راست، جلوی پا و پشت سر است، تمام نمی‌شود.
هر چه به چهارشنبه آخر سال نزدیکتر می‌شویم، صداها بلندتر، انفجارها مهیب تر و سوختن‌ها بیشتر می‌شوند. حوادث چهارشنبه سوری، هر سال چند کشته، چندین مورد نابینایی، قطع دست، پا و انگشت و ده ها و شاید صدها سوختگی شدید صورت، دست و بدن را رقم می‌زند. حوادث دردناکی که به دست خودمان آنها را می‌سازیم و بلای طبیعی و حوادث غیر مترقبه نیستند.
اکنون سوال این است، چرا چهارشنبه سوری که یکی از جشن‌های کهن ایرانی است و از گذشته‌های دور با روشن کردن آتش کوچکی، لبخندی بر لب و شادی بر دل مردم می نشاند، اکنون اینچنین مهیب و ترسناک شده، جان می‌گیرد و چشم می‌ستاند.
اینکه سوداگران مرگ با وارد کردن، ساختن و خرید و فروش لوازم انفجاری به فکر سود خود و سوء استفاده از این فضا هستند و این لوازم خطرناک آسان و ارزان در دسترس جوانان است و ساختن آنها کار چندان سختی نیست و چرا با ورود لوازم و مواد اولیه ساخت این کالاهای مرگ آور برخوردی نمی‌شود، یک طرف قضیه است، سوی دیگر و مهمتر آن تقاضایی است که برای این کالاهای مرگ آور وجود دارد.
این سوی ماجرا که کار مسئولان فرهنگی و اجتماعی است هم تحلیل های خود را دارد، جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصان علوم ارتباطات نیز هر یک نظر خود را گفته اند، اینکه جامعه شادی می خواهد و ایجاد فضای امن شادی برنامه ریزی می خواهد و …
این بار پرسش را با مسئول سلامت مردم مطرح کردم، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم در چهارشنبه سوری این قدر رفتارهای خشن و خطرناک می کنند؟ چنین گفت: واقعیت این است که این پرسش را باید جامعه شناسان و صاحبان ایده و تحلیلگران مسائل فرهنگی و اجتماعی پاسخ بدهند ما در حوزه سلامت کمترین تقصیر را در بروز این حوادث داریم و بیشترین کار اضافه به مراکز درمانی تحمیل می‌شود.
وزیر بهداشت می گوید: من هم مثل همه شهروندان و هم نسلان خودم از این حوادث و وقایعی که در چهارشنبه سوری و روزهای منتهی به آن رخ می دهد، متاسف هستم، همین دیروز خبری خواندم که در اردبیل انفجار یک خانه، چند کشته و زخمی داشت.
هاشمی ادامه می‌دهد: ما معلول رفتارهای غلط، نادرست و ناصحیح والدین و فرزندان آنها هستیم که باعث می‌شود، به خودشان و دیگران آسیب بزنند و کار مراکز درمانی را هم اضافه کنند. به نظر من همه ما مقصریم که کار به اینجا کشیده است، البته کمترین تقصیر مربوط به وزارت بهداشت است زیرا ما فقط می توانیم آسیب دیدگان را مداوا کنیم و پیشگیری به عهده جای دیگری است.
وی درباره ریشه‌های حوادث چهارشنبه سوری می‌گوید: قطعا این حوادث ریشه‌های اجتماعی دارد و ارتباط آن با سلامت روح و روان جامعه و مردم عمیق است؛ چه خوب است کسانی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی سیاستگذار و مسئول هستند به نظر کارشناسان اهمیت بدهند و واقعا به نصایح و راه حل های آنها گوش کنند و صرفا خودشان را صاحب نظر ندانند.
به نظر قاضی زاده هاشمی، جلوگیری از حوادث چهارشنبه سوری حتما راه حل علمی دارد، احترام به علم، این است که از نظر عالمان این حوزه کمک گرفته شود و چشممان روی نظر متخصصان علوم اجتماعی نبندیم و اگر کارشناسان علوم اجتماعی راه حل درستی ارائه می‌کنند، در عمل به آن بها دهیم.
وزیر بهداشت می‌گوید: برای مردم حرف خاصی ندارم، روی سخن من مسئولان هستند که باید به روش‌های علمی برای جلوگیری از این حوادث عمل کنند؛ می‌دانم که جامعه شناسان عالم کشور، نظرهای درستی برای باز کردن گره های اجتماعی دارند، بسیاری از این گره ها با روش های علمی با دست باز می شود اما گاهی آن قدر دیر عمل می کنیم و زمان را از دست می رود که گره ها کور می‌شوند و آن وقت گره هایی که با دست باز می‌شوند را می‌خواهیم با دندان باز کنیم.
هاشمی می‌افزاید: متاسفانه به علت این بی‌توجهی‌های گذشته در مسائل اجتماعی و فرهنگی، هر سال گره‌های جدیدی به گره‌های قبلی زده شده است و این برخوردی به صواب نیست و در آینده حتما مخاطرات بیشتری برای جامعه خواهد داشت.
چهارشنبه سوری دیگری فرا رسید، حوادث زیادی در جای جای این سرزمین در حال وقوع است، صدای انفجارها از هر کران به گوش می‌رسد، فردای چهارشنبه سوری اورژانس، آتش نشانی و پزشکی قانونی اعداد و آمار مرگ، قطع عضو، نابینایی و سوختگی را اعلام خواهند کرد، سوال این است، چرا رفتارهای ما ایرانیان برای شادی در آیین چهارشنبه سوری این قدر خشن شده است؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا