گربه‌های خانگی، انبار مواد شیمیایی

این مطالعه نشان می‌دهد، گربه‌ها در معرض مواد شیمایی‌ هستند که از لوازم الکترونیک و مبلمان خانه به صورت غبار بلند می‌شود. این مواد به شکل غبار در خانه وجود دارند و می‌توانند تاثیر منفی بر سلامتی بگذارند. این نخستین بار است که ارتباط بین حضور این وسایل و مواد شیمایی خطرناک در خانه‌ها مشخص شده است.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که بالا بودن میزان برم ضدحریق در خون گربه‌ها باعث پرکاری تیروئید در آن‌ها نسبت به گربه‌های سالم می‌شود. حالا نمونه‌گیری از گربه‌های سالم در معرض گرد و غبار ناشی از این وسایل، بیماری را در گربه‌ها تایید کرده است و یک جفت نمونه برداری از خون گربه‌ها و همین‌طور از گرد غبار درون هر خانه این موضوع را ثابت کرده است.

«با این روش نمونه برداری ما نگاهی انداختیم به محیطی که گربه‌ها در آن زندگی می‌کنند. علاوه براین گربه‌های مورد مطالعه بیشتر وقتشان را در فضای درون می‌گذراندند و محیط داخلی تاثیر بیشتری بر آن‌ها داشت تا فضای خارجی». این را «جانا ویس» از دپارتمان محیط و آنالیز شیمی دانشگاه استکهلم می‌گوید. این نتایج از این جهت بسیار جالب و مهم هستند، چون بچه‌ها کوچک هم تقریبا شبیه گربه‌ها هرچیزی را که آلوده به گرد و خاک محیط است، درون دهانشان می‌گذارند.

ویس می‌گوید:« برم ضد حریقی که در بدن گربه‌ها اندازه‌گیری شده است، به عنوان مختل کننده غدد درون ریز بدن شناخته می‌شود. این موضوع مخصوصا وقتی جدی است که بچه‌ها کوچک در معرض این مواد در زمان رشد قرار بگیرند، چون در بزرگسالی باعث بیماری‌های جدی مثل تیروئید خواهد شد».

برم ضد حریق برای جلوگیری از اشتعال به بسیاری از منسوجات، مبلمان و بسیاری از وسایل الکترونیک اضافه می‌شود. بسیاری از این انواع برم به عنوان مواد خطرناک برای سلامتی شناخته می‌شوند و برخی مشکوک به ایجاد اختلال در غدد درون ریز بدن هستند. استفاده از برخی از این مواد به همین دلیل در بسیاری از تجهیزات الکترونیک ممنوع شده است. این مواد بسیار پایا هستند و می‌توانند تا سال‌ها بعد از تولید تجهیزات از آن‌ها به بیرون نشت کنند و در نهایت تبدیل به گرد و غبار خانه شوند. حالا این مطالعه روی گربه‌ها نشان می‌دهد بچه‌ها تا چه اندازه در معرض خطر این مواد هستند. 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا