مردان ایرانی 5 برابر بیشتراززنان به سرطان مثانه مبتلا می شوند

 هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان درکشورنامگذاری شده و متولیان حوزه بهداشت و سلامت در صدد اجرای برنامه های متعدد برای آگاهی بخشی بیشتر مردان و ارتقا سلامت آنان هستند. به گزارش ایرنا، دکتر عباس بصیری روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سلامت مردان که در محل انجمن اورولوژی برگزارشد،افزود:مردان 2 برابر بیشتر نسبت به زنان به سرطان کلیه و 2.5 برابر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند.

وی با اشاره به اینکه 13 درصد زوجین ایرانی مبتلا به ناباروری هستند، اظهار کرد:این یزان دردنیا بین 10 تا 15 درصد است. مردان علت نیمی ازناباروری هستند، اما در فرهنگ ما بیشترعلت ناباروری را زنان می داند که این باور غلط است.
رییس انجمن اورولوژی ایران به بیماری های شایع در دستگاه ادراری اشاره کرد و گفت: سنگ درادرار، پروستات و سرطان ها از جمله بیماری های این عضو است.
وی با اشاره به اینکه سرطان پروستات و مثانه از جمله سرطان های شایع در مردان است افزود: مردان باید به این بیماری ها توجه بیشتری داشته باشند.
بصیری، هفته سلامت مردان را فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به این قشر از جامعه دانست و گفت: بیشترین تمرکز امسال در مورد ناباروری مردان است و در روز پنجشنبه ( 5 اسفند ماه) در تهران و برخی از شهرهای کشور برنامه های متعددی اجرا خواهد شد.
وی معاینه رایگان مردان، اطلاع رسانی در مورد بیماری های شایع در مردان و راه اندازی 2 اتوبوس سلامت در تهران را از جمله برنامه های این هفته اعلام کرد و افزود: مردان باید آگاهی لازم در مورد بیماری های شایع داشته و اقدامات پیشگیرانه برای رفع آنها به عمل آورند.
نایب رییس انجمن اورولوژی ایران نیز به امکان اهدای اسپرم در شرایط خاص اشاره کرد و گفت:مجوز شرعی این موضوع داده شده اما همچنان ابهاماتی در مسائل حقوقی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود.
دکتر غلامرضا پورمند در این نشست خبری اظهار کرد که بانک اهدا اسپرم در پژوهشگاه رویان و تعدادی از مراکز دیگر ایجاد شده و اهدای آن در شرایط خاص و با نظارت کامل انجام می شود.
وی ادامه داد که اهدای اسپرم در برخی از کشورها از جمله آمریکا در چندین سال گذشته انجام می شد که امکان این کار در کشور ما هم در شرایط خاص فراهم شده است.
پورمند با اشاره به اینکه آمار رسمی از تعداد مردان عقیم در ایران وجود ندارد، گفت:آمار رسمی در مورد تعداد مردان عقیم ایرانی وجود دارد که اقدامات لازم برای ارایه آمار صحیح و دقیق برای درمان آنان باید انجام گیرد.
وی بیان کرد: امید به زندگی در ایران برای زنان 79.2 سال و برای مردان 74.2 سال است که این ارقام نشان می دهد زنان ایرانی 5 سال امید به زندگی شان بیشتر از مردان است.
پورمند از مردم تقاضا کرد که وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتی با یکبار مشاهده آن به پزشک مراجعه کنند. وجود خون در ادرار در مردان شایع تر از زنان است.
وی به خانواده های ایرانی توصیه کرد که از فضای مجازی برای تبادل اطلاعات پزشکی بیشتر استفاده کنند.درحال حاضر این فناوری در دسترس اغلب ایرانی ها است و می تواند از آن برای آگاهی بخشی بیشتر در حوزه پزشکی و سلامت استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا