مالیات برای نمک و شکر، یارانه برای میوه و سبزیجات

بسیاری از کشورها با وضع قوانین جدید مالیاتی بر موادغذایی و نوشیدنی های ناسالم، بدنبال کاهش نرخ بیماری های مرتبط با رژیم غذایی هستند؛ با این حال هنوز درک درستی از اثربخشی ترکیب مالیات و یارانه های مختلف بر کاهش هزینه های بهداشت و درمان وجود ندارد.

محققان دانشگاه ملبورن در مطالعه اخیر خود، تأثیر وضع مالیات بر چربی های اشباع، نمک، شکر، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، پرداخت یارانه به میوه و سبزیجات را بر روی جمعیت 22 میلیون نفری استرالیا (در سال 2010) مدلسازی کردند.

محققان با شبیه سازی ترکیب افزایش مالیات و پرداخت یارانه، تأثیر آن بر نرخ مرگ و میر شهروندان استرالیایی و همچنین هزینه های بهداشت و درمان ناشی از این تغییرات را محاسبه کردند.

ترکیب وضع مالیات بر نمک، شکر و چربی در کنار پرداخت یارانه با میوه و سبزیجات، میزان هزینه های بخش بهداشت و درمان را به طور قابل توجهی کاهش داده و باعث 2.3 میلیارد دلار صرفه جویی سالانه در هزینه های درمانی می شود.

نتایج بدست آمده همچنین نشان داد که بیشترین میزان تأثیر، ناشی از وضع مالیات بر شکر است که می تواند از 270 هزار سال تعدیل شده با ناتوانی (شاخص DALYs: سال های طول سلامت که بدلیل بیماری از دست می روند) پیشگیری کند. تعداد محدودی از سایر مداخلات بهداشت عمومی می توانند چنین دستاوردی بر سلامت کل جمعیت داشته باشند.

به گفته محققان، تدوین یک بسته جامع مالیاتی و یارانه ای، علاوه بر برخورداری از مزایایی بالقوه برای سلامت جامعه، به کاهش هزینه های بخش بهداشت و درمان کمک کرده و منجر به بهبود سبک تغذیه ای مردم می شود.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شد.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا