طراحی آزمایشگاه ریزساخت توسط دانشیار دانشگاه تبریز

هادی ولادی، طراح این آزمایشگاه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این آزمایشگاه شامل شش محصول ریز مخلوط گر، سیستم جداساز پلاسمای خون، پروب عصبی، ریز تراشه بلوغ آزمایشگاهی تخمک، ریزتراشه کشت و تکوین رویان و ریز تراشه الکتروفورز موئینه‌ای است.

وی افزود: ریز مخلوط گر عمل مخلوط کردن نمونه‌ها و مایعات را که مرحله‌ای اساسی در همه زمینه های علوم آزمایشگاهی است در ابعاد ماکرو به راحتی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مبنای سیستم جداساز پلاسمای خون نیز استفاده از نیروهای غیرفعال یا پسیو است که از مزایای آن نسبت به روش‌های جداسازی فعال می‌توان به عدم اعمال نیروهای خارجی جهت جداسازی اشاره کرد که نتیجه آن کمینه شدن استرس وارد شده به سوسپانسیون معلق در محلول مورد آزمایش است.

ولادی با اشاره مزایای استفاده از ریز تراشه بلوغ آزمایشگاهی تخمک تاکید کرد: در طی دهه‌های گذشته در مان‌های پزشکی برای برطرف کردن علل ناباروری تغییر و تحول چشمگیری کرده است. در این پروژه یک ریزتراشه ریز سیال برای مجتمع سازی فرآیند به دام انداختن و بلوغ تخمک طراحی و ساخته شده است.

طراح این آزمایشگاه گفت: ریزتراشه کشت و تکوین رویان نیز با تقلید از شرایط طبیعی داخل بدن مادر موجب افزایش کیفیت و نرخ تکوین رویان درون ریز تراشه می شود که می‌توان گفت تا حدودی یکی از نقاط ضعف روش کشت رویان آزمایشگاهی یعنی نیاز به کشت آزمایشگاهی رویان در مراحل تقسیم سلولی و قبل از انتقال به بدن مادر را تا حدودی برطرف می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا