چرا دیواره تونل ها سرامیکی است؟

 اگرچه تمامی تونل های ساخته شده توسط بشر با کاشی و سرامیک روکش نشده اند اما این روش روکش کردن بدنه تونل ها، کمابیش در سراسر جهان و به ویژه تونل های زیر زمینی رایج است. جالب است بدانید که این موضوع دلیل کاملا علمی دارد .در این گزارش شما را با دلایل استفاده از این ماده در تونل ها آشنا می کنیم.

موضوع دیگری که سبب شده تا طراحان و سازندگان تونل ها از این روکش برای سطوح داخلی تونل ها استفاده کنند، استحکام و عایق بودن سرامیک در برابر دوده و همینطور رطوبت است که سبب افزایش طول عمر مفید آن شده و حتی در شرایط دشوار و  خشن محیطی نیز سرامیک دارای استحکام زیادی بوده و مرمت و زدودن آلاینده ها از آن آسان است.

نخستین و شاید اصلی ترین دلیل استفاده از سرامیک در تونل ها، همان دلیل و منطقی است که باعث شده در حمام و سرویس های بهداشتی نیز از این روکش استفاده شود. سطوح سرامیکی به دلیل اینکه مواد آلاینده و آلودگی ها با آن ترکیب نمی شوند، به راحتی قابل تمیز شدن بوده و امکان نظافت و شستشوی آن با آب و شوینده ها وجود دارد. موضوع دیگری که سبب شده تا طراحان و سازندگان تونل ها از این روکش برای سطوح داخلی تونل ها استفاده کنند، استحکام و عایق بودن سرامیک در برابر دوده و همینطور رطوبت است که سبب افزایش طول عمر مفید آن شده و حتی در شرایط دشوار و  خشن محیطی نیز سرامیک دارای استحکام زیادی بوده و مرمت و زدودن آلاینده ها از آن آسان است.

این موضوع به طور خاص در تونل ها و مسیرهای جاده ای کاربرد دارد زیرا همواره آلودگی ها و … توسط چرخ خودروها به اطراف پاشیده می شود. در مواردی که دیواره تونل ها با کاشی پوشیده نشده، این مواد که معمولا با آب مخلوط شده و شامل ترکیبات معدنی و نمک های محلول و سایر آلاینده ها است، به مرور و پس از پاشیده شدن روی دیوارها های طرفین جاده بر اثر حرکت خودروها، به صورت مواد رسوبی محکمی در آمده و  پس از مدتی جدا کردن آن ها بسیار سخت می شود اما زمانی که سطوح دیواره ها از کاشی پوشانده شده است، این مواد به سادگی و حتی با فشار آب نیز قابل زدودن هستند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از کاشی و سرامیک در تونل ها، قابلیت آن ها برای ایجاد طرح های مختلف و همچنین سهولت روکش کردن دیواره ها توسط کاشی است. برای مثال در تونل های مدور، استفاده از کاشی برای روکش دیواره ها حتی با وجود شیب و انحنای بدنه، آسان بوده و به  این ترتیب می توان با کنار هم چیدن کاشی هایی که هر یک به تنهایی دارای سطحی صاف هستند، یک سطح دارای انحنا را پوشاند در حالی که برای استفاده از روکش های فلزی، مهندسان باید از قطعات پیش ساخته و یا تجهیزات ویژه ایجاد انحنا در فلز استفاده کنند. موضوع دیگری که استفاده از سایر روکش ها را در داخل تونل ها دشوار می کند، وجود گوشه های غیر معمول و زوایای مختلف در بدنه هر تونل است که تمامی این بخش ها به راحتی با کاشی قابل پوشاندن هستند.

از بحث روکش کردن و طراحی اولیه که بگذریم، کاشی و سرامیک یک مزیت بسیار عمده دیگر برای روکش کردن تونل ها دارند.ارزان بودن و سهولت تعمیر و جایگزینی بخش های آسیب دیده این مزیت اساسی محسوب میشود که با وجود آن نیازی به تعویض کل مجموعه روکش نبوده و فقط کاشی های آسیب دیده با صرف هزینه ای اندک و مدت زمانی کوتاه با کاشی های همرنگ و نو تعویض می شوند.

 دلیل دیگر استفاده از سرامیک و کاشی در تونل ها، قابلیت انعکاس نور در سطوح سرامیکی است که به اندازه ای که سبب آزار چشم رانندگان شود نیست و در عین حال سبب ایجاد هوشیاری و انعکاس نور خودروهایی که از مسیر مقابل و به ویژه در پیچ ها در حال تردد هستند میشود و از نظر امنیتی مناسب است. باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این ویژگی سطوح سرامیکی سبب سهولت نورپردازی داخل تونل ها هم می شود و اگرچه مواد دیگری با قابلیت بالاتر انعکاس نور وجود دارند اما هیچکدام دارای دوام سرامیک نبوده و هزینه استفاده از آن ها نیز در مقایسه با کاشی و سرامیک بسیار زیاد است.

 

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: howstuffworks

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا