زمینه های همکاری مشترک ایران و سوئد در زمینه نقشه برداری از مغز بررسی شد

به گزارش ایرنا، علوم شناختی از دانش های جدیدی است که در کنار نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات مجموعه دانش های همگرا یا NBIC را تشکیل می دهند.
این رشته از زیرمجموعه های علم اعصاب، روان شناسی، زبان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن تشکیل شده است و کاربرد وسیعی در رشته های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه های گروهی، مهندسی پزشکی، مهندسی فرمان و کنترل و حتی علوم دفاعی و جنگ پیدا کرده است. 
هم اکنون نیز دانشگاه ها، مؤسسات و آزمایشگاه های تحقیقاتی بسیاری در دنیا به تحقیق در زمینه علوم شناختی اشتغال دارند و در تلاشند تا ضمن شناسایی و کشف راز ذهن و مغز به کارکردهای پیچیده آن به عنوان عالی ترین و پیچیده‌ترین ودیعه الهی پی ببرند.
یکی از این مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه نقشه برداری از مغز در پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران است که از بخش های مختلفی نظیر ام آر آی، تحریک مغناطیسی مغز، تحریک الکتریکی مغز، طیف نگاری مادون قرمز عملکردی، الکتروانسفالوگرافی و پردازش آنالیز تصاویر تشکیل شده است و مردادماه امسال از سوی معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.
اما یک هیات تحقیقاتی و تجاری همراه وزیر سلامت و ورزش سوئد که به منظور توسعه همکاری مشترک ایران و سوئد به کشورمان سفر کرده است، شامگاه دوشنبه با همراهی دکتر مجید نیلی مدیرگروه پژوهش فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی از آزماشگاه ملی نقشه برداری از مغز در پردیس فنی دانشگاه تهران بازدید و از نزدیک با امکانات و خدمات این شبکه آزمایشگاهی آشنا شدند.
دکتر محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری ازمغز پردیس فنی دانشگاه تهران نیزدرحاشیه دیداراین هیات سوئدی از این مرکز در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با اشاره به اینکه این آزمایشگاه دارای تجهیزات پیشرفته ام آر آی است و مردادماه امسال نیز به بهره برداری رسیده است، ارائه خدمات به محققان سراسر کشور را از مهمترین اهداف تاسیس این مرکز ذکر کرد.
وی ادامه داد: با راه اندازی این مرکز هم اکنون پژوهشگران حوزه علوم شناختی در سراسر ایران می توانند با تصویر برداری از مغز و انجام مطالعات مربوطه در این مرکز گام های موثری در علوم بین رشته ای بردارند.
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری از مغز پردیس فنی دانشگاه تهران، ایستگاه های تصویربرداری تشدید مغناطیسی 3تسلا، انواع دستگاه های تحریک غیر تهاجمی مغزی سازگار با MRI، انواع الکترو انسفالوگرافی شامل سیستم سازگار با MRI و طیف نگاری کارکردی مادون قرمز عملکردی سازگار با MRI از جمله تجهیزات نصب شده در این مرکز برشمرد.
دکتر آی با اشاره به اینکه، علم و فناوری نقشه برداری از مغز به دنبال ترسیم دقیق مدارهای مغزی انسان بعنوان یک شبکه بسیار پیچیده است گفت: با کاوش و پردازش شناختی سطح شبکه های مغزی به طور حتم تحول شگرفی در درمان بیماری های روانی و شناختی ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هیات بازدیدکننده از آزمایشگاه ملی نقشه برداری از مغز متشکل از یک گروه از نمایندگان دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و همچنین شرکت های تجاری کشور سوئد می باشند، گفت:برای این هیات بازدید کننده سوئدی قابل باور نبود که چنین مرکز آزمایشگاهی در ایران فعال شده است.
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری از مغز پردیس فنی دانشگاه تهران، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و همچنین جلب مشارکت در سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی را از جمله اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد و گفت:با مذاکرات و تبادل نظر انجام شده به طور قطع ارتباطات مناسبی در این حوزه بین دو کشور شکل خواهد گرفت.
وی با تاکید براینکه کشور سوئد در زمینه تحقیقات نقشه برداری از مغز از جمله کشورهای پیشرو در دنیا محسوب می شود، افزود: این کشور نه تنها در حوزه پژوهش بلکه در استفاده موثر و سریع از نتایج اقدامات پژوهشی برای استفاده جامعه نیز از جمله کشورهای صاحب نام دنیا به شمار می رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا