موفقیت دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای دو طرح کلان فناوری ملی

 سید محمود مدرس هاشمی در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: ابر رایانه ملی شیخ بهایی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شده هم اکنون در این دانشگاه فعال شده و مشغول ارائه خدمات در داخل و خارج کشور بویژه کشورهای منطقه از جمله قطر و کویت است.

وی با بیان اینکه این ابر رایانه در هر ماه سه میلیون ساعت پردازش برای مسائل علمی انجام می دهد افزود: از پنج سال گذشته تا کنون حدود 25 میلیارد ریال برای اجرا و تکمیل این طرح کلان ملی هزینه شده است.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت ابر رایانه ملی کار دشواری است گفت: فعالیت این ابر رایانه برای مدتی متوقف شد اما از دو سال قبل با تعریف ساز و کار جدید برای مدیریت و خدمات رسانی، همه مشکلات فنی آن برطرف و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: ابر رایانه ملی بویژه اگر در کار صنایع وارد شود منشاء درآمدزایی برای دانشگاه نیز است.رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درباره دومین طرح کلان ملی اجرا شده توسط این دانشگاه گفت: در طرح شبکه پایش و پیش بینی مشخصات دریایی شمال و جنوب کشور با مشارکت این دانشگاه ، 11 نقطه شمالی و جنوبی دریای خزر و عمان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایستگاه های بویه ( شناور) در این نقاط نصب شده است افزود: لازم است گروهی با حمایت سازمان صنایع دریایی برای نگهداری این ایستگاه ها تشکیل شود.مدرس هاشمی به همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای چهار طرح کلان ملی دیگر اشاره و اظهار کرد: بزرگترین این طرح ها که دانشگاه صنعتی، مجری آن است، بومی سازی فناوری های زیر دریایی می باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سابقه درخشان دانشگاه صنعتی اصفهان در علوم دریایی و زیر سطحی افزود: مرحله اول طرح کلان ملی بومی سازی فناوری های زیر دریایی در این دانشگاه انجام شده است.وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز مقرر است یک زیردریایی امداد و نجات در سال 94 توسط این دانشگاه و با همکاری چهار دانشگاه دیگر و همچنین سازمان دریایی کشور ساخته شود.

وی با بیان اینکه دو وزارتخانه دفاع و علوم، تحقیقات و فناوری اعتبار اولیه این پروژه را متقبل شدند تصریح کرد: برنامه ریزی کلی و طراحی مفهومی این زیردریایی امداد و نجات به عهده دانشگاه صنعتی اصفهان است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این دانشگاه در سه طرح کلان ملی دیگر مشارکت دارد که یکی از آنها، مقابله با خشکسالی و تسویه پساب های صنعتی و کشاورزی با همکاری دانشکاه تهران می باشد.

مدرس هاشمی، طرح دیگر کلان ملی که دانشگاه صنعتی اصفهان در آن همکاری می کند را بخش اویونیک ( الکترونیک هوانوردی ) هواپیمای 150 نفره عنوان و خاطرنشان کرد: دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه محوری در این طرح است.این استاد دانشگاه، ساخت هواپیمای 150 نفره را طرح بزرگی دانست که برای پیشبرد تحقیقات اویونیک این طرح، یک پژوهشکده در دانشگاه صنعتی اصفهان تاسیس شد.

وی موضوع مهم درباره چهار طرح مذکور را تصمیم شورای عالی عتف ( علوم، تحقیقات و فناوری ) جهت تامین اعتبار لازم را برای ادامه طرح ها عنوان کرد .رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، فلسفه تعریف و اجرای طرح های کلان ملی را هدفمند شدن اعتبارات پژوهشی، ملموس بودن دستاوردهای آن و بهره برداری سراسری خواند و گفت: طی پنج سال گذشته 47 طرح کلان ملی در حوزه عتف با اعتبار 28 هزار میلیارد ریال تعریف شده است .

مدرس هاشمی با بیان اینکه در مرحله اول 800 میلیارد ریال برای اجرای این طرحها تخصیص یافت افزود: روند اجرای برخی از این پروژه ها متوقف یا سرعت اجرای آن کند شد.

وی دلیل این کندی را تامین نشدن بودجه مورد نیاز ، خوب تعریف نشدن طرح یا انتخاب نشدن درست مجریان آن برشمرد و ادامه داد: به همین دلیل شورای عالی عتف گروه هایی را برای ارزیابی 47 طرح تشکیل داد و از بین آنها 27 طرح برای ادامه کار و تخصیص اعتبار از ردیف بودجه 94 تایید شد.وی با بیان اینکه از بین طرح های کلان در دست دانشگاه صنعتی اصفهان، دو طرح بومی سازی فناوری های زیر دریایی و اویونیک هواپیما جزو طرح های تایید و مصوب شده بود خاطرنشان کرد: دو طرح دیگر نیز منتظر تخصیص اعتبار است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی عتف، بهره بردار یا سفارش دهنده طرح کلان ملی باید حداقل 50 درصد بودجه آن را تامین کند لذا دو سازمان صنایع دریایی و صنایع هوایی کشور برای تامین 50 درصد بودجه دو طرح بومی سازی فناوری های زیر دریایی و اویونیک هواپیما اعلام آمادگی کرده اند.

دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت خود را از سال 1356 آغاز کرده و اکنون با 11 هزار دانشجو و 470 عضو هیات علمی یکی از سه دانشگاه برتر کشور است.این دانشگاه در سال 2014 در زمینه تولید علم موفق به انتشار یکهزار و 200 عنوان مقاله علمی در نشریات معتبر بین المللی ISI شده و تا کنون یک هزار و 900 طرح صنعتی در داخل و خارج استان اصفهان اجرا کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا