چه تایری برای چه خودرویی و چه موقعی از سال مناسب است؟

تایری که شما برای خودرویتان به آن نیاز دارید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اینکه خودروی شما چه اندازه ای دارد و برای چه منظوری از آن استفاده می کنید و در نهایت در چه جاده ای با آن تردد می کنید، همگی از جمله موارد مهمی هستند که در انتخاب تایر مناسب برای خودرو باید در نظر گرفته شوند.

در کل می توان گفت 5 نوع تایر مختلف در دنیا تولید می شود.

تایرهای تابستانی

این دسته از تایرها معمولا در مناطقی که آب و هوای خشک و تا حد کمی مرطوب حاکم است به کار گرفته می شود. استفاده از این تایرها برای رانندگی در مناطق پوشیده از یخ، برف و دماهای پایین توصیه نمی شود. همانطور که از نام این نوع تایرها مشخص است، تایرهای تابستانی بهترین کشش را با سطح جاده در آب و هوای گرم و خشک ایجاد می کنند. وقتی با دقت به سطح تایرهای تابستانی دقت می کنید متوجه شیارهای دایره ای شکل و الگوهای پیچیده می شوید. این شیارها کنترل بر خودرو را در آب و هوای مرطوب و گرم راحت تر می کند.

زمانی که می خواهید تایرهای تابستانی خودرو را تعویض کنید، آنها را با تایرهای مشابهی که همان اندازه را دارند جایگزین کنید. 

زمانی که می خواهید تایرهای تابستانی خودرو را تعویض کنید، آنها را با تایرهای مشابهی که همان اندازه را دارند جایگزین کنید. البته در حین تعویض ممکن است با تایرهای تابستانی مواجه شوید که کمی بزرگتر هستند اما به خاطر داشته باشید که باید تایرهای قدیمی را با اندازه های مشابه جایگزین کنید.

تایرهای زمستانی

در برخی کشورهای همواره سردسیر دنیا نظیر کانادا از تایرهایی استفاده می شود که تحت عنوان «تایرهای زمستانی» شناخته می شوند. در ساختار این دسته از تایرها از انواع متفاوتی از کائوچو و الگوها در سطح تایر استفاده می شود که کشش لازم با سطح جاده یخ زده یا پوشیده از برف را به حداکثر می رساند. در واقع این نوع تایرها برای استفاده در زمستان و مناطق پوشیده از برف بهترین انتخاب هستند. برای انتخاب تایر زمستانی ایده آل به این نکات توجه کنید:

تایر زمستانی نه چندان پهنی را انتخاب کنید که راحت تر در برف حرکت کند.

تایر زمستانی را انتخاب کنید که هم اندازه تایر اصلی خودرو در سایر فصول باشد.

در حین خرید تایر زمستانی در صورت امکان با یک تکنسین مجرب درباره تایر و رینگ مشورت کنید.

به طور کلی تایرهای زمستانی در مقایسه با تایرهای تابسانی یا چهار فصل در دمای زیر 7 درجه سانتیگراد نرم تر باقی می مانند که این ویژگی به راننده در کنترل و هدایت بهتر خودرو به خصوص در حین ترمز، گردش و بالارفتن از سربالایی کمک زیادی می کند. توجه داشته باشید که بررسی زودتر از موعد فشار هوای تایرهای زمستانی در مقایسه با سایر انواع تایرها ضروری است.

تایرهای چهار فصل

این دسته از تایرها برای استفاده در طول سال طراحی شده اند. تقریبا می توان از این تایرها در هر جایی و در هر زمانی از سال استفاده کرد. در ساخت این دسته از تایرها از فناوریها و مواد خاصی استفاده شده است. همچنین الگوهایی بر روی سطح این نوع تایرها دیده می شود که آنها را برای استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف به انتخابی ایده آل تبدیل می کند. با این حال این تایرها همواره عالی و بی نقص نیستند. به یاد داشته باشید که اگر نگهداری لازم از تایرها را سر موقع انجام ندهید، به سرعت مجبور خواهید شد که آنها را تعویض کنید. همچنین استفاده از این نوع تایرها در بزرگراههای پوشیده از برف چندان کارایی مناسبی ندارند.

تایرها نمایشی

از این تایرها برای خودروهای اسپرتی استفاده می شود که حرکات خاصی را بر روی سطح جاده انجام می دهند. پیشتر این نوع تایرها تنها برای برخی خودروهای خاص تولید می شدند اما امروزه شرکتهای تولید کننده تایر، این نوع از تایرها را مختص هر خودرویی از هر برندی تولید می کنند. همچنین مدلهای متنوع این نوع تایرها یعنی ویژه حرکات نمایشی بر روی برف یا خاک و گل تولید می شود. در کل چهار مدل از این نوع تایرها تولید می شود.

تایر کامیون و کامیونت

این دسته از تایرها سایز بزرگی دارند. در واقع بزرگی آنها مهمترین ویژگی شان به حساب می آید. اما فناوری ساخت این نوع تایرها هم پیشرفتهای قابل توجهی داشته به طوریکه انواع متنوعی از آنها هم تولید می شود. مدل Utility این نوع تایرها برای مناطق پوشیده از گل و لای، برف و سطوح ناهمواره مورد استفاده قرار می گیرد. مدل All-Terrain هم که سطح آن با الگوهای برجسته زیادی پوشیده شده کارایی زیادی در سطوح ناهمواره و همچنین مناطق یخ زده دارد. مدل مناسب برای بزرگراه نیز سطح صاف تری داشته و می توان آن را در تمامی فصول استفاده کرد. همچنین مدل نمایشی این نوع تایر به راننده ای که در خودروهای ارتقایافته نشسته این امکان را می دهد که با خیال راحت تری خودروی خودرو را کنترل و در سرعتهای زیادی ترمز بگیرد. در نهایت مدل Off-Road که بیشترین عاج و برجستگی را در سطح خود دارند و به خودرو امکان عبور از هر سطح ناهمواری را می دهند.

 

منبع: woodwheaton

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا