تلاش برای بازگرداندن ماموت ها به زندگی

در پی کشف یک جسد ماموت که به صورت بسیار عالی و دست نخورده باقی مانده ، تلاش های دانشمندان جهت استخراج هسته سلولی و تکثیر دوباره این حیوان آغاز شده است . در همین زمینه روز گذشته دکتر هوانگ وو یول Hwang Woo Sul پژوهشگر اهل کره جنوبی که در حال بررسی و آنالیز سلول های این بچه ماموت است ، اعلام کرد : ” نخستین تلاش ها برای تکثیر و باز زنده سازی این جانور منقرض شده ، با شکست رو به رو شده است . “

وی در رابطه با روند این آزمایش ها اعلام کرد : ” ما به خوبی موفق به کشف نمونه سالم سلول های این حیوان در پوست وی شدیم ولی متاسفانه عملیات استخراج هسته این سلول ها با شکست رو به رو شده و در هنگام این عمل ، سلول ها از بین رفتند . این ماموت از نوع Malolyakhov بوده و در سال 2013 در منطقه یاکوتیا Yakutia کشف شده بود . ما باید نمونه های سلولی جدید از پوست این ماموت استخراج کرده و به تلاش های خود برای ساخت و تکثیر این جانور منقرض شده ادامه دهیم . “

گفتنی است بر اساس نظریات علمی ، استخراج و تکثیر هسته سلول های جانوران به منظور تولید ان ها امکان پذیر است ولی به صورت عملی هنوز بشر قادر به انجام این مهم نشده است .

گفتنی است روز سه شنبه گذشته در دانشگاه ایالتی شمال شرق یاکوتا در کشور روسیه  Yakutia-based North-Eastern Federal University ، نخستین مرکز مطالعه دی ان ای ماموت و دیگر نمونه های فسیلی افتتاح شده و قرار است ادامه این پژوهش ها در مرکز فوق انجام شود . به گفته دکتر هوان ، این دانشگاه و آزمایشگاه موجود در ان دارای تمامی امکانات و تکنولوژی های مورد نیاز جهت انجام این عمل بوده و دانشمندان امید زیادی به موفقیت در این پروژه دارند .

از سوی دیگر سمیون گریگوریف Semyon Grigoriev مدیر موزه دانشگاه ایالتی شمال شرق یاکوتا در کشور روسیه  اعلام کرد : ” این اقدام عملی بوده و احتمالا طی حداکثر سه سال آینده موفق به انجام آن خواهیم شد . اقدامات پیشین انجام شده ، در کشور کره جنوبی بوده و از این پس این آزمایش ها در روسیه ادامه خواهد یافت و امید زیادی برای موفقیت در آن وجود دارد .  “

گفتنی است در این مرکز مطالعات فسیل ها در روسیه ، فسیل های منحصر به فردی در اختیار  دیرینه شناسان قرار دارد که از ان میان می توان به فسیل اسب ، سگ ، گاومیش و این بچه ماموت اشاره کرد . این فسیل یخزده ماموت که به یک فیل جوان ماده تعلق دارد در منطقه  Yakutia در شمال روسیه کشف شده و دانشمندان برای این فسیل ،  نام  یوکا Yuka را برگزیدند.

پیش تر این فسیل در یک نمایشگاه عمومی به نمایش گذاشته شده بود و ولادیمیر پوتاپف Vladimir Potapov هماهنگ کننده این نمایشگاه در مورد ماموت به نمایش گذاشته شده اعلام کرد : ” یوکا یک ماموت نوجوان بوده و در هنگام مرگ بین شش تا نه سال سن داشت. این فسیل بسیار سالم باقی مانده است و حتی در آزمایش ها مشخص شد که مغز این ماموت در شرایط خوبی حفظ شده و از بین نرفته است . “

Albert Protopopov که یک پژوهشگر و متخصص ماموت شناسی از آکادمی علوم Yakutia است در این مورد گفت : جسد یوکا دارای نشانه هائی از آسیب دیدگی های حفره ای شکل است که نشان می دهد در عصر یخبندان و زمانی که این فیل زندگی می کرده ، انسان ها برای شکار وی تلاش کرده اند .

دانیل فیشر ، مسئول موزه جانورشناسی دانشگاه میشیگان که تحقیقاتی روی جسد این ماموت انجام داده ‌است می‌گوید: « این تقریباً یک جسد کامل است که اندام و بافت‌های گوشتی و درونی حیوان تقریباً سالم مانده و نشان می‌دهد که مرگ آن با نوعی از دخالت انسان ارتباط داشته‌ است »