انقلاب سوم در علوم جهانی: همگرایی برای آینده بهداشت

بسیاری از پژوهشگران و متخصصان علوم امروزه می دانند که بسیاری از زمینه های کاری آنها با یکدیگر مخلوط شده است. امروزه تحقیقات پزشکی با روبات ها و دیگر فناوری ها گره خورده است و این در حالی است که مهندسان کامپیوتر در حال ساخت شبکه های عصبی هستند که می تواند مغز انسان را تا حدی شبیه سازی کند.

در همین راستا نیز برخی از دانشمندان مرکز تحقیقاتی MIT از قبیل امریتا سوزان هوکفیلد و فیلیپ شارفیو در همکاری با یکدیگر و به منظور متحد کرد پژوهشگران یادشده به طرح مقاله ای با نام "همگرایی: آینده بهداشت" پرداخته اند. آنها بر این باورند که دولت فدرال، دانشگاه ها و صنایع به اهمیت تداخل و همگرایی تحقیقات پی برده و منابع مالی آنها را به صورت مناسبی تامین کنند.

این مقاله تمرکز اصلی خود را بر روی سه حوزه اختلالات مغزی، بیماری های عفونی و تحقیقت سرطان قرار داده است زیرا  این حوزه ها بیش از باقی حوزه ها نیازمند به همگرایی هستند. محققان فعال در این زمینه ها باید با دانشمندان و مهندسان مرتبط با تخصص های عکس برداری، فناوری نانو، مهندسی احیا کننده (پروتز و پیوند اعضا) و فناوری اطلاعات همکاری داشته باشند. برای مثال، ساخت ارگان های مصنوعی برای پیوند عضو نیازمند به تخصص در زمینه چاپ سه بعدی است که محققان پزشکی از آن بی بهره اند.

این همکاری که نویسندگان این مقاله از آن به "انقلاب سوم " در علوم یاد کرده اند در حال حاضر در حال انجام است. برای مثال پزشکان هم اکنون برای شناسایی ویروس ها و اختلالات سیستم ایمنی بدن با استفاده از زیست شناسی مصنوعی با متخصصان علوم ژنتیک همکاری می کنند. با این حال هماهنگی چنین تحقیقاتی به خصوص برای پروژه های کوچک که از منابع مالی محدودی نیز برخوردار هستند کاری بسیار دشوار است. نویسندگان یاد شده برای کمک به این مشکلات پیشنهادهایی را نیز عنوان کرده اند. برای مثال اختصاص کمک های مالی بیشتر برای تحقیقات همگرا و همچنین استخدام محققانی با تجربه و دانش کافی از دیگر شاخه ها از قبیل پیشنهاد‌ها یاد شده هستند.

منبع: engadget