تقویت بنیان های کشاورزی با افزایش بهره وری آب

سید علاالدین خادم در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وضعیت بحرانی آب در برخی از استان های کشور از جمله استان فارس، اظهار کرد: هم اکنون مشکل کمبود آب در کل کشور دیده می شود اما در استان فارس به دو دلیل این مشکل حادتر است. یکی اینکه میزان بارندگی سالانه کاهش پیدا کرده و دیگری، بهره وری نادرست از منابع آب که باعث کاهش ذخایر آب زیرزمینی شده است. از این رو، استان فارس با چالش جدی کمبود آب مواجه است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: وقوع خشکسالی که یک امر طبیعی است و نمی توان با آن مقابله کرد اما برای موضوع دوم، با تغذیه مصنوعی دشت ها در فصل زمستان یا بهره گیری از آبخیزداری و آبخوانداری می توان نسبت به احیای سفره های آب زیرزمینی اقدام کرد. اگر سرمایه گذاری لازم در این زمینه انجام شود و مردم نسبت به پیامدهای این بحران آگاه شوند، امکان کنترل بحران آب وجود دارد.

نماینده سپیدان در مجلس با اشاره به طرح شیرین سازی آب دریا برای مقابله با کم آبی، تصریح کرد: طرح شیرین سازی آب با توجه به اینکه طرحی پرهزینه است، برای استان های مرکزی کشور توجیه چندانی ندارد اما برای استان های همجوار با دریا مقرون به صرفه تر است. در استان فارس اگر به جای شیرین سازی و انتقال آب، بهره وری آب های منطقه ای را افزایش دهند، هم از نظر اقتصادی توجیه بیشتری دارد و هم از نظر فرهنگ عمومی بهتر جواب می دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی چقدر در مدیریت بحران آب موثر خواهد بود؟ گفت: کشاورزی مقوله ای مهم است و باید در جامعه ما استمرار یابد. اگر کشاورزی را رها کرده یا به آن بی توجه باشیم، محتاج بیگانگان خواهیم شد که امری غیرمعقول است. اما پایین بودن بهره وری از آب در این بخش، مشکلی کاملا محسوس است.

خادم ادامه داد: در حال حاضر روش آبیاری غرقابی در خیلی از کشورها منسوخ شده است. حتی در دنیا از روش های نوین تر آبیاری نسبت به روش هایی که ما به کار می گیریم، استفاده می شود و با صرف هزینه کم می توان آنها را به کشاورزان آموزش داد. الان دنیا به جایی رسیده که با یک چاه آب می تواند 50 هکتار زمین را با تکنولوژی جدید آبیاری کند. اما در روشی که ما استفاده می کنیم گاهی برای آبیاری 50 هکتار زمین از 10 چاه، آب برداشت می شود.

الان دنیا به جایی رسیده که با یک چاه آب می تواند 50 هکتار زمین را با تکنولوژی جدید آبیاری کند. اما در روشی که ما استفاده می کنیم گاهی برای آبیاری 50 هکتار زمین از 10 چاه، آب برداشت می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خاطرنشان کرد: اگر بهینه سازی و بهره وری از آب در بخش کشاورزی آموزش داده شود، بنیان های کشاورزی تقویت خواهد شد. توسعه سیستم های نوین آبیاری و پیروی از الگوهای کشت از جمله مواردی است که باعث افزایش بهره وری آب می شود.

وی، توسعه گلخانه ها را از دیگر اقدامات موثر در افزایش بهره وری آب دانست و تاکید کرد: دولت باید مشوق های مناسب برای توسعه کشت گلخانه ای در نظر بگیرد تا هم فرهنگسازی شود و هم بسترهای لازم فراهم گردد. مواردی در جامعه خودمان وجود دارد که یک فرد کارآفرین با احداث گلخانه در زمینی به مساحت 3000 متر مربع، معادل 20 هکتار زمین زراعی بهره وری داشته است. در واقع با استفاده از آب و زمین کمتر و صرف هزینه مناسب، به یک بهره وری بالا دست یافته است. این امر نیازمند آموزش، ترویج و پشتیبانی از طرف نهادهای تاثیرگذار در جامعه است.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا