آی بی ام پرواز هواپیماها را روان تر می سازد

بخش واتسون شرکت آی بی ام به عنوان یکی از واحدهای شناخته شده این شرکت در سطح جهانی مطرح است و بیشتر شهرت خود را نیز مدیون هوش مصنوعی واتسون است. از سوی دیگر شرکت گوگو (Gogo) به عنوان تامین کننده اینترنت وای فای در حین پرواز برای خود نامی را در سطح بین المللی دست و پا کرده است و دامنه کاری این شرکت نیز کاملا مشخص است. حال با در نظر گرفتن وضعیت این دو شرکت باید گفت که همکاری آنها برای بهتر کردن شرایط پرواز و کاهش میزان لرزش های هواپیما در میان زمین و آسمان توسط کمتر متخصصی قابل پیش بینی بوده است.

در صورتی که چاله های هوایی و یا مشکلاتی که موجب لرزش هواپیما می شوند در طول مسیر یک هواپیمای تحت پوشش سیستم جدید آی بی ام مشاهده شود، این اطلاعات به سرعت از طریق اینترنت پروازی شرکت گوگو به شبکه اصلی راه یافته و تمامی خلبانانی که مسیر آنها با این اطلاعات تداخل داشته باشد از وجود آن آگاه خواهند شد.

این قرارداد همکاری شامل این خواهد بود که شرکت آی بی ام و به صورت دقیق تر، واحد واتسون از این شرکت قرار است تا یک کمپانی ودر (Weather) را با پرداخت مبلغ 2 میلیارد دلار خریداری کند و پس از انجام این کار با استفاده از خدمات اینترنت در حین پرواز شرکت گوگو به سراغ ارائه خدمات مورد نیاز برای کاهش لرزش حین پرواز به خلبانان برود.

بر اساس اعلام مدیر ارشد اجرایی شرکت ودر که کامرون کلایتون نام دارد، این طرح بسیار ساده است. او در این باره می گوید: «کاری که شرکت ویز (Waze) برای خودروها انجام می دهد را ما برای هواپیماها فراهم خواهیم ساخت.» شرکت ویز یک سامانه ارتباطی بین خودروها را ایجاد کرده است که هنگامی که یک ماشین با یک دست انداز یا چاله در مسیر خود روبرو می شود، این اطلاعات از طریق سامانه یاد شده به تمامی رانندگان عضو این سیستم ارسال خواهد شد.

به این ترتیب در صورتی که چاله های هوایی و یا مشکلاتی که موجب لرزش هواپیما می شوند در طول مسیر یک هواپیمای تحت پوشش سیستم جدید آی بی ام مشاهده شود، این اطلاعات به سرعت از طریق اینترنت پروازی شرکت گوگو به شبکه اصلی راه یافته و تمامی خلبانانی که مسیر آنها با این اطلاعات تداخل داشته باشد از وجود آن آگاه خواهند شد.

بر اساس تخمین آی بی ام و ودر، لرزش های ناخواسته هواپیماها در طول یک سال برای شرکت های هوایی رقم 100 میلیون دلار هزینه در بر دارند زیرا در برخی از موارد حتی خدمه پرواز و مسافران نیز به واسطه این موارد آسیب می بینند ولی با این روش می توان از این هزینه هنگفت جلوگیری کرده و پروازی امن تر و روان تر را تجربه کرد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا