ارگان های ارزشمند خود را جاودانه کنید

بسیاری از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی در شرایط بد روحی و بر اساس حاکم بودن احساس شان قدرت انجام این کار را ندارند. شاید گرفتن کارت اهدای عضو و رضایت بیمار پیش از دچار شدن به مرگ مغزی بتواند قدرت تصمیم گیری خانواده‌های این افراد را آسانتر کند.

از نظر شرعی و قانونی برای اهدای عضو نیازی به رضایت نیست زیرا از نظر شرع انسان مالک کالبد خودش نیست. از نظر قانون مجلس شورای اسلامی نیز در صورتی که فردی شفاهی یا از طریق کارت اهدای عضو رضایت خود را اعلام کرده باشد، به گرفتن رضایت از خانواده نیازی نیست اما براساس قانون مدنی در همه کشورها اخذ رضایت از خانواده برای اهدای عضو الزامی است.

در انگلیس در یک دوره زمانی بدون اخذ رضایت از اولیای دم اهدای عضو انجام می‌شد اما بعد از مدتی بررسی‌ها نشان داد روحیه اجتماعی مردم به شدت آسیب ‌دیده است.

براساس قانون مدنی در کشور ما باید از اولیای‌دم یعنی پدر، فرزند ذکور به سن قانونی رسیده و جد پدری رضایت گرفته شده و نیازی نیست از همسر، مادر و دختر رضایت گرفته شود اما براساس عرف باید از همه این افراد رضایت گرفته شود؛ حتی اگر یک نفر از آنها رضایت نداشته باشد، اهدای عضو انجام نمی‌شود.

برای گرفتن کارت به کدام سامانه مراجعه کنیم؟

هرچند ما در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا سابقه طولانی در ا‌هدای عضو نداریم اما روز به روز بر تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو در کشورمان افزوده می شود. پیش از این هریک از مراکز فراهم آوری برای خودشان کارهای فرهنگی انجام می‌دادند و اقدام به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو می کردند. در روزها و ماه‌های اول تعداد ثبت نام کنندگان به بیش از 100 نفر در ماه نمی‌رسید اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم نیک اندیش سرزمین‌مان با این امر مقدس آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو به بیش از 500 نفر در روز رسید.

از نظر شرعی و قانونی برای اهدای عضو نیازی به رضایت نیست زیرا از نظر شرع انسان مالک کالبد خودش نیست. از نظر قانون مجلس شورای اسلامی نیز در صورتی که فردی شفاهی یا از طریق کارت اهدای عضو رضایت خود را اعلام کرده باشد، به گرفتن رضایت از خانواده نیازی نیست اما براساس قانون مدنی در همه کشورها اخذ رضایت از خانواده برای اهدای عضو الزامی است. 

تقاضای روز افزون دریافت کارت اهدای عضو باعث شد تا پیرو تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روشی برای ثبت نام و صدور آنی کارت اهدای عضو ابداع و در دستور کار این وزارت قرار بگیرد. در نهایت اسفند 1393 همزمان با روز جهانی کلیه برای اولین بار در کشور سامانه کارت اهدای عضو کشوری به نشانی ehda.center راه‌اندازی شود. دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی نخستین فردی بود که در این سامانه ثبت‌نام کرد. پس از آن از ابتدای سال 384  کارت اهدای عضو افراد متقاضی صادر شد. هرچند روزهای اول شاید روزی 30 نفر متقاضی دریافت کارت بودند اما اکنون تعداد متقاضیان به روزی هزار نفر رسیده است.

در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتیکه اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر می شود و متقاضی می‌تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و چاپ کند.

گفتنی است، اطلاعات داوطلبین دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری کارت اهدای عضو شده و در آن ذخیره می شود. همچنین باید یادآور شد این سامانه از طریق تمامی بیمارستان‌های کشور قابل دسترسی است و امکان جستجوی نام افراد مرگ مغزی بستری در این بیمارستان‌ها وجود دارد.

چند نکته:

1- کسانی که برای دریافت کارت اهدای عضو از طریق سامانه ehda.ir ثبت نام کرده‌اند باید برای پیگیری کارت خود به همین سامانه مراجعه کنند یا برای ثبت اطلاعات خود در سامانه ehda.center( سامانه مرکزی کارت اهدای عضو است که اطلاعات داوطلبان در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده و از طریق واحدهای اهدای عضو کل کشور قابل دسترس است) نیز اقدام کنند.

2- در صورتیکه علاوه بر ثبت اطلاعات تان در سامانه مرکزی اهدای عضو تمایل دارید کارت اهدای عضو را نیز دریافت کنید، می‌توانید کارت موقت خود را بلافاصله پس از تکمیل اطلاعات پرینت گرفته یا منتظر کارت نهایی خود با طرح جدید کشوری که به زودی ارایه می شود، باشید.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا