شناسایی ۵۱ گونه پرنده در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد

امیر فرح نسب دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست واحد علوم تحقیقات گفت: گونه های جانوری شاخص سلامت اکوسیستم های مختلف بوده و حضور یا عدم حضور گونه های جانوری در یک اکوسیستم، سلامت یا عدم سلامت آن اکوسیستم را هشدار می دهند.

وی افزود: به همین منظور با حمایت دانشکده محیط زیست و انرژی، سایت دانشگاه علوم و تحقیقات با وجود دو اکوتون و پوشش زیستگاهی کوهستانی و دشتی- استپی برای مستعد بودن حضور فون جانوری و تنوع پرندگان مورد پایش قرار گرفت.

به گفته این پژوهشگر این مطالعه در ۳ فصل پاییز و زمستان سال ۹۴ و بهار سال ۹۵ در اثر بازدیدهای مکرر میدانی از نقاط مختلف سایت دانشگاه و نواحی همجوار انجام پذیرفت.

فرح نسب خاطرنشان کرد: نتیجه این پژوهش شناسایی، عکسبرداری و معرفی ۵۱ گونه پرنده متعلق به ۷ راسته و ۲۴ تیره از پرندگان ایران بود. با توجه به شناسایی و مشاهده این تعداد گونه پرنده، نتیجه حاصله، سلامت در اکوسیستم به واسطه وفور منابع غذایی مرتبط با جیره غذایی هر گونه و امنیت در زیستگاه محل اقامت گونه ها، بوده است.پرندگان شناسایی شده عموما از نوع پرندگان شاخه نشین و درخت زی، دشت زی، بوته زی و صخره زی بوده و عموم رژیم غذایی آنها را دانه ها، حشرات و جوندگان به خود اختصاص می دهند.