اسباب بازی های پلاستیکی را از دسترس کودکان دور کنید

مطالعات و تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها و محصولات ضد قارچ از طریق ایجاد اختلال هورمون های تحریک کننده رشد مینای دندان، باعث تضعیف دندان های نوزادان و کودکان می شوند.

مواد شیمیایی بیسفنول ای و وینکلوزولین به عنوان مانع اثر هورمون های جنسی مردانه شناخته می شوند و یافته های جدید این محققان نشان می دهد که یک مکانیسم احتمالی وجود دارد که در اثر آن تجزیه کنندگان درون ریز باعث تضعیف دندان می شوند.

محققان در این مطالعات به بررسی اثرات دو ماده شیمیایی اختلال گر غدد درون ریز که با هورمون پستانداران تداخل پیدا می کند، پرداختند. ترکیب شیمیایی بیسفنول ای  Bisphenol Aیکی از رایج ترین مواد شیمیایی است که در محصولات پلاستیکی بطری های آبی که به دفعات قابل استفاده هستند و ظروف نگهداری مواد غذایی، مورد استفاده قرار می گیرند. وینکلوزولین Vinclozolin یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی است که مختل کننده عملکرد غدد درون ریز بوده و معمولا به عنوان یک قارچ کش در باغ های انگور، زمین های گلف و باغ های میوه به کار می رود.

محققان موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه طی آزمایش هایی که روی موش ها انجام دادند به مطالعه اثر دوز روزانه بیسفنول ای به تنهایی و یا همراه با وینکلوزولین که معادل دوز متوسط دریافت روزانه یک انسان از تولد تا سی روزگی است، پرداختند. سپس آن ها سلول هایی را از سطح داندان این موش ها برداشته و پس از بررسی دریافتند که مواد شیمیایی بیسفنول ای و وینکلوزولین، دو ژن کنترل کننده مواد معدنی مینای دندان را تغییر داده اند.

در بخش دوم آزمایش های این تیم، آن ها سلول های ameloblast را که سلول های ذخیره کننده مینای دندان در طول رشد آن هستند را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که وجود هورمون های جنسی مانند استروژن و تستوسترون به ویژه هورمون های جنسی مردانه باعث تشدید بیان ژن ساخت مینای دندان می شود.

مواد شیمیایی بیسفنول ای و وینکلوزولین به عنوان مانع اثر هورمون های جنسی مردانه شناخته می شوند و یافته های جدید این محققان نشان می دهد که یک مکانیسم احتمالی وجود دارد که در اثر آن تجزیه کنندگان درون ریز باعث تضعیف دندان می شوند.

کاتیا جیدن سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته های ناشی از پژوهش فوق می گوید: ساخت مینای دندان در سه ماهه سوم بارداری شروع می شود و در سن 5 سالگی به پایان می رسد بنابراین به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض تجزیه کنندگان درون ریز در این مرحله از زندگی، می تواند در کاهش خطر تضعیف مینای دندان بسیار موثر باشد.

لازم به ذکر است که این مطالعات و یافته های آن در کنگره درون ریزشناسی 2016 اروپا که در مونیخ، آلمان برگزار شده بود، ارائه شده است.

 

منبع: thehealth

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا