کاهش درد با پیوند علم و هنر تطبیق مفاصل

همچنین فشار آوردن روی شبکه وسیع عصب‌های محیطی (Lower Motor Neuron) و عصب‌های آوران و وابران (Affarent and Effarent) در مرز ورود و خروج از کانال نخاعی نیز به دلیل حرکت‌های غیرطبیعی ایجادشده در مهره‌های ستون فقرات می‌تواند باعث اختلالات حرکتی و تضعیف حداقل قدرت دفاعی بعضی یا همه سیستم‌های یازده گانه تخصصی بدن شود.

فقط با استفاده از علم و هنر تنظیم و تطبیق مفاصل به‌خصوص مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های جمجمه می‌توان این فشارهای واردشده به سیستم‌های تخصصی بدن را برداشت و به بدن اجازه داد همه بافت کهنه و صدمه‌دیده را به‌وسیله نیروی هوشمند حیات آفرین ترمیم و بازسازی کند.

تنظیم و تطبیق مفاصل و استفاده آن در علم پزشکی مربوط به امروز نیست. قدمت آن به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد. بقراط پدر علم طب با انجام دادن مانورهایی روی ستون فقرات و مفاصل به درمان خیلی از بیماری‌ها ‌پرداخته است. پس از او جالینوس پزشک برجسته و پزشکان بزرگ ایرانی مانند زکریای رازی (865-925 میلادی)، ابوعلی سینا (980 -1037 میلادی)، علی مجوسی عباسی (930-994 میلادی) و اسماعیل جرجانی (1042-1136 میلادی) نیز از این روش‌ها به‌طور گسترده استفاده کرده‌اند.

اولین پایه‌های علم نوین کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک (Chiropractic) به معنای درمان با دست، سال 1885 به‌وسیله شخصی به نام دانیل دیوید پالمر از اهالی ایالت آیوای آمریکا بنانهاده شد و امروزه بیش از 65 کشور در سطح دنیا از آموزش‌های این علم و هنر بهره‌مند هستند. این علم در کشور ایران نیز سال 1380 به‌طور رسمی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گرفت.

به گفته دكتر دقاق زاده، متخصص طب فیزیكی و توان‌بخشی، روش کایروپرکتیک بر این نظریه استوار است که بدن انسان دارای یک قدرت درونی برای درمان بیماری‌هاست و دستگاه عصبی، نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا می‌کند اما جابه‌جایی‌های خفیف مفاصل بدن یا حرکات نامناسب بدنی، روی جریان الکتریکی اعصاب اثر گذاشته و باعث ایجاد اختلال در سلامت انسان می‌شود. درمانگر در این روش از طریق اصلاح وضع استخوان‌ها، عضلات، اعصاب، مفاصل و به‌خصوص ستون فقرات، باعث بهبود عملکرد دستگاه عضلانی اسکلتی و اعصاب و بازگشت سلامتی بیمار می‌شود.

روش کایروپرکتیک بر این نظریه استوار است که بدن انسان دارای یک قدرت درونی برای درمان بیماری‌هاست و دستگاه عصبی، نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا می‌کند

وی گفت: متخصصان این رشته بعدازاین که انحراف موجود در مهره‌های بدن را شناسایی می‌کنند، با فشار قابل‌توجهی که به‌وسیله دست اعمال می‌شود، مهره‌ها را به‌جای اولیه خود بازمی‌گرداند. این تنظیم همزمان با کاهش فشار روی اعصاب، باعث ردیف شدن مجدد مهره‌ها شده و تحرک فرد را افزایش می‌دهد و باعث کم شدن درد و خشکی و گرفتگی می‌شود.

وی افزود: طب فیزیكی و توان‌بخشی کمک می‌کند تا شما به اهمیت حرکت سالم، نحوه صحیح قرار گرفتن بدن و ورزش‌های تقویتی پی ببرید. روش‌هایی از قبیل گرمای مرطوب، کیسه یخ، ماساژ و کشش ممکن است به کار گرفته شود تا باعث کاهش درد، بی‌حسی و تحریکات عصبی شود یا به بازگشت تعادل ستون فقرات کمک کند.

وی یادآور شد: در کایروپرکتیک هیچ عمل جراحی صورت نمی‌گیرد و هیچ دارویی تجویز نمی‌شود. فرد بیماری که نیاز به دارو یا عمل جراحی داشته باشد به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شود. پزشک طب فیزیكی و توان‌بخشی با بررسی تاریخچه بیماری، رادیوگرافی، ام.‌آر.آی (MRI) و ای.ام.جی (EMG) و انجام معاینات محلی ارتوپدی اعصاب و دیگر آزمایش‌های پاراکلینیکی به منشأ بیماری پی می‌برد و به معالجه بیمار می‌پردازد.

وی اظهار کرد: این روش برای درمان بیماری‌های آرتریت (التهاب مفاصل)، آسم، کمردرد، شب‌ادراری، برونشیت، بورسیت (التهاب کپسول مفصل)، سندرم تونل کارپال (درد شدید در ناحیه مچ دست)، جابه‌جایی دیسک گردن، سندرم خستگی مزمن، سرفه، سرگیجه، گوش‌درد، غش، سردرد و میگرن، فشارخون بالا، اختلال بیش فعالی، سوءهاضمه، کولیک اطفال، نازایی، مشکل‌های قاعدگی، ام.اس، گرفتگی عضلانی، نورالژی (درد ریشه عصب)، پوکی استخوان، دردهای مزمن و طولانی‌مدت، ذات‌الریه، مشکل‌های بارداری و یائسگی، کشیدگی و التهاب تاندون، درد سیاتیک و بیماری التهاب مفصل فک کاربرد دارد.

 

 

گزارش :فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا