معتبرترین دانشگاه های جهان معرفی شدند

این رتبه بندی مبتنی بر نتایج نظرسنجی عقاید 10 هزار کارشناس برجسته از سراسر دنیا صورت گرفته است.

در این میان دانشگاه‌های ایالات متحده در میان هشت دانشگاه برتر حاضر در این فهرست جای دارند  و دو دانشگاه معتبر بریتانیا نیز در فهرست 10 دانشگاه برتر دارند.

این فهرست نشان می دهد دانشگاه هاروارد جایگاه خود را به عنوان معتبرترین دانشگاه جهان حفظ کرده است در حالی که دانشگاه ام آی تی و دانشگاه استنفورد در مقایسه با رتبه بندی سال گذشته میلادی، جلوتر از دانشگاه های کمبریج و آکسفورد قرار گرفته اند. جایگاه مابقی دانشگاه های معتبر در فهرست ارائه شده زیاد تغییر نکرده است.

طی پنج سال گذشته کشورهایی به جز ایالات متحده و بریتانیا در تلاش برای رسیدن به فهرست 10 دانشگاه معتبر دنیا بوده اند. دانشگاه توکیو در ژاپن تنها دانشگاهی است که این امر را محقق کرده و در سال‌های 2011 و 2012 در رده هشتم و در سال 2013 نیز در جایگاه نهم قرار گرفت. سال جاری میلادی، این دانشگاه در رده دوازدهم معتبرترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفت.

ایالات متحده، میزبان 43 مورد از 100 دانشگاه معتبر دنیاست و در رتبه بندی کلی و نیز در میان 10 دانشگاه برتر حضور ویژه‌ای دارد.

گزارش تحصیلات عالی تایمز نشان می دهد دانشگاه های آسیایی به سرعت در حال کسب اعتبار هستند. 18 دانشگاه آسیایی در میان 100 دانشگاه معتبر دنیا جای دارند و این دانشگاه‌ها به سرعت در حال شناخته شدن هستند. در این میان دانشگاه تسینگهوای چین و دانشگاه پکینگ این کشور به ترتیب هشت و 11 پله ترقی کرده اند.

در حالی که قاره آسیا شاهد رشد عملکرد و اعتبار دانشگاه هایش است، چندین کشور اروپایی در حال افت هستند. گرچه بریتانیا کماکان دومین کشور میزبان معتبرترین دانشگاه های دنیاست و 10 دانشگاه این کشور در میان 100 دانشگاه معتبر دنیا جای دارند، هفت مورد از این دانشگاه‌ها به جایگاه های پایین تر سقوط کرده‌اند و دو دانشگاه بریتانیا در سال جاری میلادی به طور کامل از فهرست 100 دانشگاه معتبر دنیا خارج شدند.

هشت دانشگاه از شش دانشگاه معتبر آلمان نیز با افت مواجه شدند و چهار مورد از پنج دانشگاه هلند هم به مکان های پایین‌تر سقوط کرده‌اند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا