ارتباط میزان نمک موجود در مغز و خواب

دانشمندان در تحقیقات خود سعی کرده اند تا به دلایلی دست پیدا کنند که علت تفاوت در رفتارهای انسان ها در هنگامی که باید بخوابند را توضیح بدهد. بسیاری از انسان ها در زمان رسیدن ساعات خواب، با بیداری عجیب و عدم امکان فرورفتن به خواب روبرو هستند و دانشمندان در این تحقیقات به دلیل این امر پی برده اند.

بر اساس این پژوهش مشخص شده است که سطح نمک موجود در مغز انسان، ارتباطی مستقیم با امکان خوابیدن یا بیدار ماندن آنها دارد. به این ترتیب برای نخستین بار مشخص شده است که چرخه خواب و بیداری در انسان توسط میزان نمک موجود در بدن تحت تاثیر قرار می گیرد.

البته برای دستیابی به این اطلاعات، آزمایش ها تنها بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده اند و هنوز آزمایش هایی در سطح انسانی انجام نپذیرفته اند. به همین دلیل نیز هنوز قطعیت این اطلاعات به صورت صددرصد نیست.

هنگامی که انسان ها خواب هستند، neuromodulators (اجزایی مانند آدرالین که نقشی بالا در بیداری و هوشیاری را ایفا می کنند) در بدن به حالت نیمه فعال در می آیند و به همین دلیل نیز فرد با آرامش و بدون توجه کامل به رخدادهای پیرامون خود به خواب فرو می رود. با این حال اگر سطح نمک در بدن بالاتر از حد عادی باشد، تعادل فعال ماندن بر هم خورده و سلول های عصبی دشوارتر تحریک می شوند. به این ترتیب بیدار شدن فرد بسیار سخت تر خواهد شد.

شایان ذکر است که دانشمندان برای این کار به صورت مستقیم اقدام به تزریق نمک به مغز موش ها کرده اند تا بتوانند این تئوری را به اثبات برسانند. نتایج این تحقیقات در ژورنال بین المللی Science منتشر شده است.

منبع: psychcentral