مومیائی مرد یخی به آمریکا منتقل می شود

مومیائی اوتزی یا مرد یخی که از جمله قدیمی ترین مومیائی های طبیعی در جهان محسوب می شود غ قرار است جهت نمایش عمومی به آمریکای شمالی منتقل شود. همزمان با این برنامه ریزی، تیمی از پزوهشگران در تلاش هستند تا یک نسخه کپی از این مومیائی را با ابعاد واقعی و مشابه آن بسازند. این مجسمه، توسط هنرمند ارشد امریکایی در palaeo-artist بنام گری استاب و با همکاری مرکز آموزش DNA کولد اسپرینگ هاربر خلق شده است و تور خود را در اکتبر سال 2017 در موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی در رالی شروع خواهد کرد.

اوتزی یا مرد یخی یکی از معروف ترین یافته های دیرین شناسی در جهان است  و امروزه به طور تمام وقت پژوهش های جدید در مورد او ادامه دارد.

تاریخ های دیگر این تور هنوز اعلام نشده است. این موضوع در حالی است که  دو کپی دیگر از مرد یخی در حال حاضر در مرکز آموزش DNA کولد اسپرینگ هاربر در معرض نمایش قرار دارد. اوتزی یا  مرد یخی، دارای پیشینه ای  قدیمی تر از اهرام مصربوده و قدیمی ترین مومیایی طبیعی مرطوب در جهان است. اوازی در سال 1991 در یک یخچال طبیعی در حال ذوب شدن در دامنه های کوه Similaun در کوه های Otztal آلپ، کشف شد که نام او نیز از همین مکان گرفته شده است.

 

اوتزی مرد یخی یکی از معروف ترین یافته های دیرین شناسی در جهان است  و امروزه به طور تمام وقت پژوهش های جدید در مورد او ادامه دارد. در سال 2012 اثری از خون روی این مومیائی پیدا شد، که قدیمی ترین نمونه خون انسانی است که تا به حال پیدا شده است. یک سال پیشتر نیز  اولین نقشه کامل DNA  این مرد باستانی نشان داد که او دچار عدم تحمل لاکتوز بوده و دستگاه گوارش وی قادر به هضم قند شیر نبوده است. این مطالعه همچنین نشان داد اوتزی مرد یخی استعداد ابتلاء به بیماری های قلبی را نیز داشته است، چراکه سرخرگ های  ضخیم شده در بدنش این امر را تایید می کند.

تصویر برداری های انجام شده از بافت های جسد اوتزی همچنین نشان می دهد که احتمالا مرد یخی از بیماری لایم،  که یک عفونت منتقله از راه کنه محسوب شده و علائمی شامل تب، سردرد، خستگی، افسردگی، و التهابات پوستی دایره ای مشخص دارد ؛ رنج می برده است. بر اساس گزارش تیم بین المللی، مرد کوه های ناهموار یک جد مشترک نیز با ساکنان امروزی ساردنی و  جزیره کورس دارد و گروه خونی او O بوده است.

 این جسد که متعلق به 3000 سال قبل از میلاد است، امکان انجام پژوهش های متعددی از مطالعات در حوزه های مختلف جهانی به وجود آورده است و همچنین اکتشافات زیادی در مورد آن چه او پیش از مرگ خورده و از چه بیماریهایی رنج می برده، و یک مناظره مشتاقانه در مورد مرگش با توجه به آثار زخم یک تیر در بدنش، که در ابتدا تصور می شد، در مبارزه با شکارچیان رقیب کشته شده است ۀ وجود دارد.

گروهی از پژوهشگران در این رابطه اعتقاد دارند  که او در مبارزه قدرت قبیله ای ترور شده است. نظریه دیگری نیز مطرح می کند که او قربانی مراسمی آئینی بوده است. طی یک بررسی دیگر   گروهی از محققان اتریشی که اوتزی  یا مرد یخی را به عنوان جد پر افتخار خود می دانند عنوان شد که او از جامعه خود طرد شده است . پژوهشگران دلیل این موضوع را وجود تعداد کمی اسپرم در بدن وی عنوان کرده و حدس می زنند که او فاقد فرزند بوده است.

منبع: ANSA

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا