پایش تاثیر داروی ضد سرطان در خون

سرطان خون از انواع مختلفی تشکیل می شود که در آنها تولید سلول های خون دچار اختلال می شوند . دانشمندان روش جدیدی را برای نظارت اثر داروهای ضد سرطان بر افرادی که از یکی از انواع سرطان خون رنج می برند  ، ابداع کردند .

قابل توجه است که این روش جدید بر اساس پادتن های جدید که بر اثر داروها بر نمونه های کوچک سلول ها نظارت دارد ، به پزشکان این امکان را می دهد که بیماران را مورد غربالگری قرار دهند . تونی ویتون (Tony Whetton) از دانشگاه منچستر انگلستان در این رابطه می گوید : این روش پزشکان را قادر می سازد تا داروها را بر نمونه سلول های گرفته شده از بیماران در یک محیط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار دهند . او که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده داشته ، در ادامه توضیح می دهد که این عامل بزرگ به ما اجازه می دهد تا داروهای دقیق را به کار ببریم که به موجب آن ، بیماران درمان مناسب تری را در هدف قرار دادن تومورهای منحصر به فرد خود، دریافت خواهند کرد .

قابل توجه است که عوامل جدید ایجاد شده اخیر ، نتایج درمان بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی مزمن CML (chronic myeloid leukaemia) را بهبود بخشیده است . این عوامل ، مهار کننده تیروزین کیناز (TKIs) نامیده شده و پروتئین غیر طبیعی که سبب جهش های ژنتیکی در بیماران لوسمی میلوئیدی مزمن می شوند ، را مورد هدف قرار می دهد . با این حال وجود سلول های بنیادی سرطانی مقاوم به درمان یکی از راه هایی که اینگونه بیماران آن را تجربه کرده اند . سلول های بنیادی سرطانی قادرند تعداد سلول های لوسمی را بارها و بارها تجدید کنند . بسیاری از بیمارانی که تجربه این بیماری را داشته اند زمانی که درمان را متوقف کردند ، بیماری مجددا عود کرده است .

لازم به ذکر است که هر داروی جدیدی باید در سلول های بنیادی مورد آزمایش قرار گیرد اما متاسفانه آنها تعداد کمی را پیدا می کنند . ویتون اظهار داشت که تکنیک های کنونی نیازمند تعداد بیشتری از سلول ها برای تشخیص تغییرات ناشی از مهار کننده تیروزین کیناز (TKIs) هستند . او در ادامه می گوید : پژوهش های ما به بررسی اساس پتانسیل فن اوری جدید پرداخته که می تواند تغییرات را در تعداد بسیار کوچک سلول ها نیز شناسایی کند .