نوروزی سالم را تجربه کنید

هرچند این دید و بازدیدها و سفرها خالی از لطف نیست اما ممکن است گاهی با یک سهل انگاری کوچک طعم شیرین مسافرت و تعطیلات این ایام به کام برخی افراد تلخ شود و سلامت آنان به خطر بیافتد. تنها کافی است با رعایت چند نکته کوچک سلامت خودتان را حفظ و از سفر و تعطیلات این ایام لذت ببرید.

به گفته دکتر سید محمود اسحق حسینی، متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و آندوسكوپی ، تحرک نداشتن، پرخوری تنقلات و مصرف بیش از حد شیرینی در ایام عید باعث می شود افراد چاق و مبتلا به چربی خون و دیابتی دچار کبد چرب شوند به همین دلیل باید افراد مستعد به ابتلا به کبد چرب تا حد امکان از خوردن غذاهای خیلی چرب مانند خامه، نان خامه ای، بستنی خامه ای کمتر استفاده کنند. هنگام دید و بازدید نیز تا حد امکان از خوردن خوراکی های چرب و تناول بیش از حد آجیل پرهیز کنند زیرا امکان دارد افراد با مصرف زیاد آجیل به خصوص بادام دچار اسهال شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تعطیلات عید به این معنی نیست که افراد مدام در خواب باشند یا شب بیداری داشته باشند. توصیه می شود افراد در این ایام به هیچ وجه ورزش و پیاده روی شان را فراموش نکنند. 

وی افزود: افرادی هم که قصد مسافرت زمینی دارند باید سعی کنند از غذاهای رستوران‌های بین ‌راهی استفاده کنند زیرا احتمال رعایت نکردن بهداشت و آلوده بودن آب و غذاهای مسافرخانه ها و غذاخوری های بین راهی وجود دارد. این افراد سعی کنند تا حد امکان غذا و مخصوصا آب به همراه خودشان ببرند؛ تا آنجا که امکان دارد از آب مناطقی که لوله کشی ندارند و مورد اطمینان نیستند استفاده نکنند.

وی اظهار کرد: همچنین مسافران سعی کنند از خیر غذاهایی که حداقل 8تا10 ساعت خارج از یخچال باقی مانده اند بگذرند تا دچار مسمومیت غذایی نشوند؛ اغلب مسمومیت های غذایی به دلیل عامل میکروبی سالمونلا یا استافیلوکوک به وجود می آید و افراد نیاز به درمان ضد میکروبی ندارند. تنها با رسیدن آب و الکترولیت کافی به بدن این افراد مشکل شان برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: اغلب برکه ها و آب های ساکن محل تجمع انواع میکروب ها و انگل ها هستند. شنا کردن افراد در این آب ها باعث فرو رفتن مقداری آب به دهان و گوش ها آنها می شود بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افراد توصیه می شود تا حد امکان از شنا کردن در آب های راکد و برکه ای جلوگیری شود.

از آشامیدن آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها پرهیز کنید

دکترمحمد جعفر فره‌وش، متخصص بیماری‌های داخلی، فوق تخصص گوارش و آندوسكوپی نیز محل زیست نوعی انگل به نام ژیاردیا را در آب‌های سرد عنوان کرد و درباره این نوع انگل گفت: ممکن است افراد با مسافرت به مناطق سردسیر و کوهستانی مبتلا به این انگل شوند. دل درد، نفخ شکم و گاهی اسهال از جمله علایم این بیماری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاکید بر اینکه مسافران باید از آشامیدن آب چشمه ها، سرچشمه ها، رودخانه‌ها و چاه ها پرهیز کنند، گفت: احتمال آمیخته بودن این آب ها با مدفوع انسان یا حیوان وجود دارد بنابراین بهتر است مسافران آب آشامیدنی خود را از آب‌های معدنی و استاندارد تامین كنند؛ در صورت دسترسی نداشتن به آب‌های معدنی بهتر است از آب‌های جوشیده شده یا شیر آبخوری‌هایی كه توسط شهرداری علامت گذاری شده است، استفاده شود.

وی اظهار کرد: همچنین با آغاز فصل بهار، بساط دستفروشان میوه های نوبرانه مانند چغاله بادام و آلبالو خشکه برپا می شود. معمولا دستفروشان برای نگهداری و سنگینی چغاله ها از آب ها و سطل های آلوده استفاده می کنند بنابراین مسافران پیش از خوردن این میوه ها باید به خوبی آنها را شست و شو دهند تا حین سفر به بیماری مبتلا نشوند.

این 11 نکته تغذیه ای را حتما رعایت کنید

▪‌ سعی كنید كمتر از غذاهای رستوران‌های بین ‌راهی استفاده كنید.

▪ همیشه مقداری آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

▪ حتما از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی استفاده کنید، چون مصرف آب های آلوده و غیربهداشتی باعث بروز بیماری هایی مثل حصبه، وبا، هپاتیت، اسهال و بیماری های انگلی می شود.

▪ میوه و سبزی‌های تازه را به عنوان یكی از مواد اصلی در برنامه‌ غذایی سفر خود قرار دهید.

▪ سعی كنید پیش از مصرف غذا در طول سفر، دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهید.

▪ از پختن غذاهایی که زود فاسد می شوند، خودداری کنید و غذاهای سبک و سرد را انتخاب کنید.

▪ گوشت، مرغ و ماهی را حتما از جاهای معتبر تهیه کنید.

▪ از خرید ماست، دوغ و شیر محلی از اماکن غیرمجاز خوداری کنید.

▪ مواد غذایی تهیه کنید که مجوز ساخت، پروانه بهره برداری و نشانه استاندارد داشته باشند.

▪ هرگز از یخ های غیربهداشتی برای تهیه آب سرد استفاده نکنید.

▪ اگر از محصولات كنسروی استفاده می‌كنید به تاریخ مصرف آن و سلامت قوطی كنسرو توجه كنید. قوطی کنسروها را حتما 20 دقیقه در آب بجوشانید.

بایدها و نبایدهای سفر کردن زنان در دوران بارداری

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان معتقد است سه ماهه اول بارداری با تهوع، استفراغ، ضعف عمومی بدن همراه است. این مشکل ها می تواند در طی سفرهای طولانی مدت تشدید شود به همین دلیل به مادران باردار در سه ماه اول بارداری توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از سفرهای طولانی مدت اجتناب کنند و حتما داروهای ضد تهوع خود را همراه داشته باشند. همچنین در سه ماهه سوم بارداری نیز به علت خطر بروز زایمان زودرس، مسافرت‌های طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود.

به گفته وی، مسافرت با قطار به علت اینکه مادر امکان تحرک و قدم زدن و حتی دراز کشیدن دارد، بی‌خطرترین سفر محسوب می‌شود. مسافرت با هواپیما نیز تا حدود هشت ماهگی بارداری مجاز است. البته همیشه باید با مشورت پزشک و دریافت اجازه او باشد. در مسافرت‌های زمینی نیز به مادران توصیه می شود هر یک تا دو ساعت یکبار حدود 10 دقیقه قدم برنند تا از لخته شدن خون(به علت بی تحرکی) جلوگیری و از ورم پاهای آنها کاسته شود.

دكتر لادن سیفی، جراح زنان و مامایی نیز مسمومیت غذایی در اثر مصرف مواد آلوده، عفونت‌های ادراری ناشی از رعایت نكردن بهداشت ناحیه تناسلی و دردهای عضلانی و شكمی(در اثر خستگی یا كم خوابی سفر) و همچنین لخته شدن خون در عروق در اثر بی‌حركتی، كم آبی و عفونت‌های ایجاد شده را از شایع‌ترین بیماری های زنان در حین بارداری عنوان کرد.

به گفته وی هر نوع بیماری از جمله مسمومیت‌های غذایی در زنان باردار نسبت به زنان غیرباردار خطرناك‌تر است زیرا ویروس‌ها می‌توانند از جفت عبور و جنین را تهدید كنند بنابراین زنان باردار باید غذای خود را از مكان هایی كه مورد تایید وزارت بهداشت است، تهیه كنند.

وی گفت: توصیه می شود زنان باردار حین سفر از مواد غذایی سالم و مطمئن، کم چرب، کم نمک و لبنیات پاستوریزه شده استفاده کنند. همچنین زنان باردار باید در طول سفر مایعات فراوان مانند آب سالم، دوغ كم نمك و میوه های آبدار مصرف کنند زیرا آنان در معرض لخته شدن خون قرار دارند كه كم آبی می تواند این حالت را تشدید می‌كند.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا