ابراز تمایل افغانستان به استفاده از پیشرفت های علمی ایران

فریده مومند در دیدار با دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در تهران ضمن تشکر از رفتار خوب ایرانی ها با مهاجران افغانی که سال ها در ایران زندگی می کنند، افزود: افغانستان با مشکلات و کمبودهای زیادی دست به گریبان است و به دلیل اشتراکات فرهنگی زیاد با ایران علاقه دارد برای رفع این مشکلات از ایران کمک گیرد. 

وی تحکیم و توسعه ارتباطات دانشگاهی ایران و افغانستان مانند ظرفیت سازی در حوزه اساتید را ضروری دانست و گفت: این روابط نزدیک و صمیمی در سطح منطقه نیز انعکاس زیادی خواهد داشت. 
مومند، با ابراز نگرانی از سطح پایین تحصیلات اساتید دانشگاهی افغانستان، اظهار کرد: اساتید دانشگاه های افغانستان سطح تحصیلات خوبی ندارند که این برای دانشگاه های کشور ما مضر است به همین دلیل از ایران می خواهیم برای ظرفیت سازی در این زمینه کمک کند و در حوزه تبادل دانشجو و استاد با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
وی افزود: یکی دیگر از نیازهای افغانستان مربوط به حوزه تحقیقات و پژوهش است که در این زمینه نیز با کمبودهای جدی روبرو هستیم؛ بانک جهانی قصد دارد چند مرکز تحقیقات در افغانستان ایجاد کند که تمایل داریم این کار را نیز با کمک ایران انجام دهیم.
وزیر تحصیلات عالی افغانستان با اشاره به اجرایی نشدن تفاهمنامه های منعقد شده بین ایران و افغانستان در سال های گذشته، گفت: تفاهمنامه های زیادی مانند تفاهمنامه اعطای بورسیه ها که در سال 1391 بین ایران و افغانستان منعقد شد، اجرایی نشدند که امیدواریم مسوولان ایرانی راهی برای اجرایی شدن این تفاهنامه ها پیدا کنند.
وی، محدودیت رشته های دانشگاهی برای تحصیل دانشجویان افغانی و سخت بودن امکان ادامه تحصیل برای دانش آموزان افغانی را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: کشور آلمان قول داده که به دانشجویان افغانی در رشته معدن آموزش هایی ارایه کند که ما باز هم ترجیح می دهیم ایران نیز وارد این موضوع شود و یک تفاهمنامه سه جانبه در این زمینه شکل گیرد.

** ایجاد خط اعتباری به همراه تخفیف در تجهیز آزمایشگاه های افغانستان از پیشرفت های فناوری ایران 
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این دیدار گفت: باید خط اعتباری به همراه تخفیف در تجهیز آزمایشگاه های کشور افغانستان از پیشرفت فناوری و علمی ایران ایجاد شود.
وی بیان کرد: ایران و افغانستان به دلیل قرابت زیاد و نزدیک بودن فرهنگ ها، باید روابط نزدیک تری با یکدیگر داشته باشند.
ستاری افزود: در ایران 5/4 میلیون دانشجو و بیش از یک هزار مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی داریم و در زمینه تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی با آمریکا برابر هستیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: ایران در حوزه های علمی و تحقیقاتی مانند حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به توانمندی رسیده است و می تواند یک خط اعتباری و تخفیفی ایجاد کند تا افغانستان از فناوری های به روز و با کیفیت بالا، بهره برد.
وی ادامه داد: درحال حاضر ایران در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است و این محصولات را می تواند با قیمت پایین و کیفیت بالا در اختیار دیگر کشورها قرار دهد، از این رو به مسوولان و فناوران افغانستان پیشنهاد می دهیم از این دستاوردها استفاده کنند.
ستاری با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه نانو، گفت: ایران پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه نانوتکنولوژی دارد که نمونه بارز آن در پارک فناوری پردیس شکل گرفته است و دستاوردهای فعالان این حوزه از سطح دانش آموزی تا پس از دانشگاه قابل مشاهده است.

** چرخش اقتصاد نفتی ایران به سمت اقتصاد دانش بنیان
ستاری با اشاره به حرکت دانشگاه های ایرانی به سمت فناوری، گفت: حرکت دانشگاه های ایران از پژوهش به سمت تجاری سازی فناوری یکی دیگر از اتفاقات مهمی است که در کشور افتاده و همین موضوع باعث شده است اقتصاد کشور نیز از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان تغییر مسیر دهد.
وی بیان کرد: در اقتصاد دانش بنیان دیگر نفت و گاز و منابع زیرزمینی اهمیت چندانی ندارند بلکه به استعدادهای جوانان و نخبگان توجه می شود که در نتیجه آن از خروج این افراد از کشور جلوگیری خواهد شد.

** پیشنهاد تاسیس پارک فناوری در کابل
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با ارایه پیشنهادی در مورد تاسیس یک پارک فناوری در کابل، بیان کرد: در صورت موافقت طرف افغانستانی، جمهوری اسلامی ایران می تواند به این کشور در زمینه ایجاد یک پارک فناوری در کابل کمک کند و نحوه درآمدزایی از فناوری را به اساتید افغانی آموزش دهد.
وی تبادل اساتید و دانشجویان را یکی از بارزترین نمونه های همکاری علمی بین کشورها دانست و گفت: ایران و افغانستان می توانند در زمینه تبادل دانشجو و استاد با یکدیگر همکاری داشته باشند زیرا زیرساخت ارتباطات دانشگاهی بین کشورها، این تبادلات است.
به گفته ستاری، انتقال تجربیات ایران در حوزه پیشرفت و توسعه فناوری و علم به افغانستان، یکی از مهمترین مولفه هایی است که می تواند به نزدیکی و گسترش همکاری ها و ارتباطات بین هر دو کشور کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا