شناسائی کوچکترین گونه حلزون نادر در دنیا

تنها چند هفته از کشف گونه ای بسیار کوچک از حلزون ها می گذرد که دانشمندان از آن به عنوان کوچکترین حلزون دنیا یاد کرده و نام وی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده بود .

بر اساس اندازه گیری های انجام شده ، ابعاد این حلزون تنها 88 صدم میلیمتر است و با چشم غیر مسلح به سختی دیده می شود . گفتنی است این رکورد تنها به مدت چند هفته در اختیار این گونه حلزون بوده و دانشمندان به تازگی موفق به کشف نمونه ای ناشناخته و کوچکتر از حلزون ها شدند که در جزایر کالیمانتان زندگی می کند .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه ، دانشمندان این گونه جدید جانوری را آکملا نانا  Acmella nana نامیدند . قابل ذکر است که نانا در زبان لاتین به معنی کوتوله بوده و نشان دهنده کوچکی این جانور تازه کشف شده است . . جانور شناسان پس از کشف این نمونه جدید از حلزون ها ، اقدام به اندازه گیری ابعاد وی کرده و دریافتند که این حلزون ابعادی به اندازه هفت دهم میلیمتر داشته و ضخامت آن تنها معادل پنج برابر ضخامت موی یک انسان معمولی است .

گفتنی است زیستگاه اصلی این گونه کوچک از حلزون ها ، جنگل های بارانی شرق آسیا و جزیره کالیمانتان Kalimantan island است .

تیم تحقیقاتی مطالعه کننده این گونه حلزون که عملیات کشف ، شناسائی و اندازه گیری آن را نیز بر عهده داشت ، از مرکز تنوع زیستی ناتورالیس  Naturalis Biodiversity Center و دانشگاه ساباح Malaysian University of Sabah  در کشور مالزی هستند که طی یک پروژه بلند مدت و برنامه ریزی شده از بیست و پنج سال پیش تا کنون در حال مطالعه نرم تنان و برخی از حشرات ساکن در جنوب شرقی آسیا هستند .

شرح کامل این تحقیقات و ویژگی های این جانور کشف شده به همراه 47 گونه دیگر کشف شده از جانوران در آخرین شماره مجله علمی journal ZooKeys منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .