ساخت لنز طبی با قابلیت زوم

سینا پرس : گروهی از محققان کشور امریکا در کنفرانس انجمن امریکایی پیشبرد علوم (American Association of the Advancement of Science) که در روز جمعه سیزدهم فوریه (بیست و چهارم بهمن) برگزار شده بود ، یک لنز طبی با قابلیت زوم را به نمایش گذاشتند .  

این لنز تماسی (نوعی لنز طبی) در واقع از دو لنز ، یک لنز برای دیدن جهان اطراف و دیگری برای بزرگ کردن محیط اطراف ، تشکیل شده است . چشمک زدن یکی از چشم ها، هدایت تعویض دو لنز به جلو و عقب را بر عهده می گیرد . برای موثر واقع شدن عملکرد منحصر به فرد این لنز ، کاربر باید این لنزهای تماسی را به همراه یک جفت عینک الکترونیکی ویژه مورد استفاده قرار دهد .  

قابل ذکر است که این عینک ، چشمک چشم را تشخیص می دهد با این حال آن را نادیده می گیرد. یک چشمک باعث می شود تا عینک برای فیلتر کردن و متمرکز شدن عمل کند . در واقع این کار از طریق بخش تلسکوپی لنزهای تماسی صورت می گیرد و به بزرگ نمایی آنچه در میدان دید جلوی کاربر قرار داشته ، می پردازد . این بزرگ نمایی توسط چشم راست کابر انجام گرفته در حالی که بازگشت به حالت عادی با چشم چپ صورت می پذیرد .  

دکتر اریک ترومبلی (Eric Tremblay) از پژوهشگران موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس و طراح این لنز ، در رابطه با کاربرهای این لنز چنین توضیح می دهد : این لنز ها به اشخاصی که مشکلات جدی بصری همچون دژنراسیون ماکولا (macular degeneration) داشته یا به دیگر بیماری های شبکیه چشم مبتلا هستند  و بخش  عمده  دید خود را از دست داده اند ،  کمک خواهد کرد تا اطراف خود را بهتر ببینند .

او در ادامه توضیح می دهد که در موارد زیادی ، بزرگنمایی اجسام و اشیا محطی اطراف برای بهتر دیدن بسیار مفید است . در حال حاضر برخی از مبتلایان به این عوارض بینائی ، از تلسکوپ هایی که بر سر قرار می گیرد ، استفاده می کنند که این تکنولوژی  در همه موارد کاربرد نداشته و کارکردن با آن سخت است و حمل و نقل دائمی آن نیز از مشکلات دیگر این وسیله محسوب می شود .

شایان ذکر است که دکتر ترومبلی و همکارانش با کمک و پشتیبانی  مالی سازمان پروژه‌ های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) این پروژه را اجرائی کردند .

این لنزهای جدید تنها نمونه اولیه بوده و برای اولین بار فقط توسط داوطلبان مورد آزمایش قرار گرفتند . نخستین بررسی های این لنزها با چندین کاربر انجام شده است .  آنها در استفاده از لنزهای جدید اعلام کردند که قابلیت های این لنزها خوب بوده اما دیدشان تار است .

دکتر ترومبلی اظهار داشت که دو سال زمان لازم است تا این لنزها وارد بازار شوند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا