رسانه های کشور از لحاظ ماهوی با هم تفاوتی ندارند
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با وضعیت تکثر مطبوعات و رسانههای کشورمان گفت: وضعیت مطبوعات و رسانههای کشورمان در حال حاضر به هیچ وجه به معنای تکثر نیست. برای اینکه فعالیت رسانه های کشورمان مصداق کلمه تکثر باشد، باید روزنامه نگاران و خبرنگاران به معنای واقعی کلمه شایستگی لازم را داشته باشند و بتوانند با نگاه دقیق و مشخصی به کار خود نگاه کنند.
پاکدهی در ادامه گفتههایش بیان کرد: برای اینکه تکثر اتفاق بیفتد باید بتوانیم دیدگاههای مختلف و ابعاد مختلف مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… را در مطبوعات بگنجانیم و همچنین رسانهها این آمادگی را در خود ایجاد کنند که به افراد با دیدگاههای مختلف اجازه دهند که نظرات و دیدگاههای خود را بیان کنند وگرنه اسم این وضعیت را نمیتوان تکثر گذاشت و هنوز با مفهوم مطبوعات و رسانههای متکثر فاصله زیادی داریم.
وی خاطرنشان کرد: به عقیده من با این تعدد رسانهها، منابع و امکانات مادی و انسانی را به صورت موازی کاری هدر میدهیم، بهتر است به جای این رویکرد به تکثر رسانهها و نگاه ها و دیدگاهها توجه کرده و سعی کنیم مطبوعات قوی، قدرتمند و رسانههایی مناسب و مفید داشته باشیم.
این کارشناس رسانه در رابطه با دلیل تعدد رسانهها در کشورمان گفت: متاسفانه در جامعه ما هر گروه، جناح و دستهای که پشتوانه مالی مناسبی دارند تلاش میکنند که به یک منبع رسانهای قدرتمند نیز دسترسی پیدا کنند تا شاید بتوانند از این رسانهها به نفع خودشان بهره برداری کنند. اما این نوع نگاه ابزاری به رسانهها بسیار محدود است و از نظر من اصلا قابل قبول نیست بهتر است که صاحبان رسانه بیشتر به منافع ملی بیندیشند و بتوانند با یک نگاه دوراندیشانه از هدر دادن منابع و امکانات پرهیز کنند.
تکثر رسانهها با بحث استقلال رسانهها پیوند تنگاتنگ و نزدیک دارد
پاکدهی ادامه داد: مطبوعات کشور زمانی میتوانند ادعا کنند از نظر مالی مستقل هستند که در معنای واقعی کلمه مخاطب داشته باشند. اما در حال حاضر هیچ کدام از مطبوعات و خبرگزاری های کشور چنین وضعیتی ندارند، البته ممکن است این رسانهها فارغ از پشتوانههای مالی معینی که در اختیارشان قرار میگیرد، به ظاهر، کمی فروش و یا درآمد داشته باشند اما این درآمدها با درآمدهایی که از فروش نشریه و از طریق مخاطبان صورت میگیرد متفاوت است.
وی تصریح کرد: هرگاه یک نشریه بتواند در میان مخاطبان خود جایگاه خاص پیدا کند و بتواند از لحاظ درآمد فقط به مخاطبان خود متکی باشد، آن زمان است که میتواند دم از استقلال بزند و در کنار مطبوعات و رسانههای دیگر قد علم کند. اما در حال حاضر صرفا به دلیل داشتن یک منبع مالی معین است که نشریات منتشر میشوند و هرگاه این منبع گرفته شود و بازهم نشریات بتوانند به حیات خودشان ادامه دهند آن وقت میتوانیم بگوییم یک نشریه مستقل است
گفت و گو: هانیه حقیقی
No tags for this post.