میزان آب صادراتی محصولات کشاورزی در دست بررسی است

بحث بحران آب در کشور طی سال های اخیر ابعاد گسترده ای به خود گرفته است و برخی صاحب نظران و کارشناسان، بخش کشاورزی را به دلیل مصرف بالای منابع آبی کشور و نیز تلفات زیاد آب در این بخش از جمله مقصران اصلی قلمداد می کنند.

هرچند که در دو سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با حمایت مجلس، اعتبار خوبی به بحث گسترش سامانه های نوین آبیاری برای افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی اختصاص داد، اما به نظر می رسد توجه به تجارت مجازی آب در سیاستگذاری های کلان این وزارتخانه می تواند به عنوان راهکاری موثر در کاهش مصرف آب در کشور به شمار آید.

با وجود آنکه انتقاداتی در زمینه کم توجهی دولت به تجارت مجازی آب مطرح است اما معاون وزیر جهاد کشاورزی، این انتقادات را وارد نمی داند.

مهندس عباس کشاورز در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه چه کسی گفته تجارت مجازی آب در سیاستگذاری های وزارت جهاد کشاورزی جایی ندارد؟ گفت: صرف نظر از اروپا آن هم در سطحی محدود، سبزی و صیفی در بحث تجارت جهانی جایی ندارد. یعنی شما نمی توانید بگویید که به فرض هندوانه در استرالیا تولید می شود و به عربستان صادر می شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: مکانیزم در نظر گرفته شده این است که با بعضی تمهیدات می توان تولید این محصولات را بهینه کرد. به عنوان مثال سیاست ما این است که هرکس هندوانه می کارد اولا به قدر نیاز داخلی باشد، ثانیا با آبیاری میکرو باشد، ثالثا زیر مالچ انجام شود. بنابراین میزان مصرف آب چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ ممنوعیتی برای کشت هندوانه و دیگر محصولات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در حال انجام یک بررسی هستیم که 3-4 ماه دیگر طول می کشد. می خواهیم ببینیم محصولات صادراتی چقدر آب مصرف می کنند و این نگرانی ها که در اثر صادرات محصولات کشاورزی، آب کشور از دست می رود، تا چه اندازه واقعی است؟

کشاورز تصریح کرد: بررسی مقدماتی من نشان می دهد که مجموعه صادرات ما مثل پسته، خرما، انگور، هندوانه، سیب زمینی و… کمتر از 5 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کند. آب مصرفی بعضی از اینها هم کیفی نیست. مثلا کسی به خرما آب شیرین نمی دهد. پسته معمولا آب شور و نیمه شور مصرف می کند. بنابراین محاسبات فعلی ما حاکی از نگرانی چندانی نیست.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این وجود، شاید نتایج بررسی نهایی ما را به این تصمیم برساند که اجازه صادرات فصلی بدهیم. مثلا هندوانه هایی که در جنوب کشت می شود یعنی در فصل های پاییز و زمستان کشت می شود، نمی تواند آب زیادی مصرف کند چون بخشی از نیاز آبی را باران تامین می کند و بخش دیگر هم به دلیل معتدل بودن هوا، زیاد نیست. لذا من هنوز به این جمع بندی نرسیدم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است وزارت جهاد کشاورزی در سیاست ممنوعیت واردات میوه به کشور تجدیدنظر کند؟ گفت: ما داریم بازار را کنترل می کنیم. بنابراین نباید از لفظ ممنوعیت استفاده کرد. هرآنچه که نیاز باشد حتما از واردات هم استفاده می کنیم.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا