کاشان از آلودگی نوری پاک می شود

 آلودگی نوری آن بخشی از نور مصنوعی شبانگاهی است که به نحوی آزاردهنده یا مزاحم است و به طور کلی آثار زیانباری دارد. این آلودگی هم مثل هر آلودگی دیگری سلامتی را به خطر می‌اندازد، به زیست‌بوم آسیب می‌رساند، و موجب اتلاف انرژی می‌شود.

علاوه بر اینها، آلودگی نوری با روشن کردن آسمان شب از وضوح و درخشندگی ستاره‌ها می‌کاهد و کار رصدخانه‌ها را مختل می‌کند. از اوایل دهۀ ۱۹۸۰ یک جنبش جهانی در قالب " انجمن بین‌المللی آسمان تاریک" برای مبارزه با آلودگی نوری به راه افتاده که مرکزش در امریکاست.

نورهای فضاهای خارجی و داخلی ساختمان‌های مسکونی و تجاری و مؤسسات و کارخانه‌ها، علائم تبلیغاتیِ نورافشان، چراغ‌های خیابان ها و خودروها، نورافکن‌های میدان‌های ورزشی، و خلاصه چراغ‌های موسمی و دائمی از جمله منابع این آلودگی‌اند.

بر اساس اعلام وبگاه رصدخانه ملی ایران، شهر کاشان به عنوان پیشگام در مبارزه با آلودگی نوری، اولین شهری است در خاورمیانه که در آن کمیته‌ای برای پیشگیری از آلودگی نوری تشکیل شده است. اعضای این کمیته با همکاری انجمن نجوم سپهر کاشان فعالیت می‌کند. نمایندگان نهادها و سازمان‌های ذیربط هم به عنوان متولی و ناظر فعالیت‌های مبارزه با آلودگی نوری، در کمیته عضویت دارند. میزبان کمیته، سازمان زیبا سازی شهرداری کاشان است.

اولین جلسۀ کمیته پیشگیری از آلودگی نوری درخرداد ماه سال ۱۳۹۴ در حضور جناب فرماندار کاشان و شهردار کامو و شهردار جوشقان قالی، نمایندۀ شهردار نیاسر، نمایندۀ شهردار قمصر، نمایندۀ رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مسئول انجمن نجوم سپهر و مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری کاشان و نمایندۀ طرح رصدخانه ملی ایران برگزار شد.

اهمّ پیشنهاداتی که به منظور فرهنگ سازی در امر پیشگیری از آلودگی نوری در این جلسه مطرح شد شامل برگزاری همایش توجیحی مدیران دستگاه‌های دولتی با برنامه‌ریزی زمانی معین، برگزاری کارگاه‌های آشنایی با نجوم رأی همگان در چارچوب بودجه و امکانات با برنامه‌ریزی زمانی معین، اندازه‌گیری و پایش آلودگی نوری در کل منطقه و در مکان‌های خاص مورد نظر در دوره‌های زمانی منظم،تهیه عکس و فیلم از جلوه‌های بارز آلودگی نوری در شهرهای منطقه و بخصوص در شهر کاشان می شود.

تهیه جزوه‌های آموزشی برای آشنا کردن عموم با پیامدهای آلودگی نوری در محیط زیست و در فعالیت‌های نجوم، مدل‌سازی آلودگی نوری در شهرکاشان و حومه با استفاده از روش‌های علمی و تدوین دستورالعمل برای فعالیت‌های مؤثر درکاهش آلودگی نوری و اجرای طرح آزمایشی مبارزه با آلودگی نوری در بخش انتهایی خیابان امیرکبیر در محدودۀ باغ فین و حومه در شهر کاشان از دیگر پیشنهادات برای مبارزه با آلودگی نوری شهر کاشان میزبان رصدخانه ملی ایران به شمار می رود.

به گزارش سیناپرس، رصدخانه ملی ایران به عنوان طرح کلان پژوهشی کشور قرار است روی قله 3600 متری گرگش حوالی روستای کامو در 60 کیلومتری شهر کاشان احداث شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا