پیش بینی ساخت واکسن مالاریا طی دو سال آینده

سینا پرس : مانوئل الکین پاتارویو Manuel Elkin Patarroyo  ایمونولوژیست و متخصص ایمنی شناسی کلمبیائی که به تازگی موفق به ساخت واکسنی برای ایجاد مصونیت در برابر بیماری مالاریا شده است ، اعلام کرد با توجه به شرایط جدید ، دستیابی به درمان قطعی مالاریا طی دو سال آینده امکان پذیر است .

گفتنی است داروی ساخته شده توسط وی دارای مصونیتی چهل درصدی بوده و به همین دلیل وی درخواست مجوز و بودجه جهت ادامه ازمایش ها و امکان دسترسی به میمون های آزمایشگاهی جهت اجرای پروژه خود داشت  که پس از موافقت با این مساله وی به طور رسمی اعلام کرد حداکثر تا دو سال آینده واکسن مالاریا با تاثیر صد در صدی توسط وی و تیم پژوهشگران همکارش ساخته خواهد شد .

روز دوشنبه از سوی مقامات وزارت بهداشت کلمبیا ، مجوز ویژه ای برای این دانشمند کلمبیائیی صادر شد که بر اساس آن وی اجازه دارد آزمایش های خود را بر روی میمون های صید شده در منطقه آمازون انجام دهد .

گفتنی است تا کنون بیش تر فعالیت های مرتبط با مهار بیماری مالاریا بر محدود کردن انتقال عامل بیماری زا از طریق پشه های آنوفل بوده و در همین زمینه چندی پیش  پژوهشگران کانادائی  موفق به ترسیم نقشه ژنتیکی پشه های مالاریا از نوع آنوفل شدند تا  تا از این طریق دریابند که دلیل انتقال بیماری مالاریا از طریق این پشه به انسان چیست . در همین راستا Cedric Chauve از دانشگاه Fraser در کشور کانادا به همراه دانش جوی خود Ashok Rajaraman با استفاده از یک روش محاسباتی ویژه ، نسبت به بازسازی ژنوم اجداد پشه های آنوفل و آنالیز تکامل کروموزوم های آن ها در یکصد میلیون سال پیش پرداختند .

بر اساس مطالعات این پژوهشگران ، تنها پشه های دارای ژن آنوفل می توانند بیماری مالاریا را به انسان منتقل کنند . در حقیقت این پژوهش ها مشخص می کند که همه گونه های پشه های مالاریا قادر به انتقال این بیماری نیستند و تنها گروهی از آن ها می توانند انسان را مبتلا سازند و این موضوع ، مهمترین محور انجام این پژوهش ها است .

در همین زمینه Cedric Chauve اعلام کرد این مطالعات نشان می دهد که اصول و اساس ژنومیک شکل پذیری این نتایج ، تغییرات کلیدی ژن های این نوع پشه را نشان می دهد . از آن جائی که این تحقیقات می تواند در کسب موفقیت در کنترل این بیماری مفید باشند ، ترتیب 16 ژنوم جدید ترسیم شده توسط این محققان می تواند در کنترل و مداوای مالاریا و تاثیر آن بر انسان مفید واقع شود .

از دیگر پژوهش هائی که در سال گذشته جهت مقابله با بیماری مالاریا انجام شد ف استفاده از نوعی مبارزه مولکولی جهت نابودی انگل مالاریا بود که توسط پژوهشگران استرالیائی انجام شد .  دانشمندان استرالیائی با بررسی مولکولی انگل مالاریا موفق به شناسائی سیستمی شدند که نمک و سایر املاح را از ساختار سلولی این انگل خارج می کند . این سیستم که پمپ نمک نام دارد نقشی حیاتی در زندگی انگل مالاریا ایفا می کند . دانشمندان در این تحقیقات موفق به شناسائی مولکول هائی شدند که این پمپ نمک را از کار انداخته و به این ترتیب بدن این انگل از نمگ انباشته شده و از بین می رود . این روش درمان ، یکی از قطعی ترین روش های درمانی مبارزه با مالاریا است .

از سوی دیگر در سال 2014 دانشمندانی از کشورهای نیوزیلند، سنگاپور، چین و مالزی به بررسی و مطالعه تغذیه برخی عنکبوت ها پرداختند تا بتوانند راه حلی برای کاهش تعداد پشه مالاریا پیدا کنند و از این طریق  شیوع بیماری مالاریا را کنترل کنند.

با توجه به پژوهش های دانشمندان دانشگاه Canterbury نیوزلند، یک نوع عنکبوت کوچک جهنده مالزیایی با نام علمی (Paracyrba wanlessi) به تازگی کشف شد که نخستین و تنها شکارچی پشه ها محسوب می شود. این عنکبوت ها از پشه ها در تمامی مراحل چرخه زندگیشان از جمله کرم این حشره ، پیله و پشه های بالغی که خون می مکند، تغذیه می کنند .

در پایان باید خاطر نشان کرد که هنوز هیچ روش قطعی و صد در صدی برای مهار و کنترل این بیماری ابداع نشده است و واکسن مالاریای مورد نظر دانشمند کلمبیائی می تواند گامی بزرگ در این مقوله محسوب شود .