کشف روشی برای معکوس کردن آسیب های نخاعی

ماکروفاژ ها نگهبان های سلولی بدن هستند که مختص تشخیص حملات ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها هستند. به هرحال این سلول ها در آسیب های نخاعی به عنوان شمشیر دو لبه عمل می کنند به این ترتیب که هم قادرند عصب ها را تعمیر کنند و هم می توانند کارکردهای پاتولوژیکی از خود نشان دهند که منجر به نابودی بافت های عصبی می شود.

جان جنسل، محقق این تحقیق در دانشگاه کنتوکی، در این باره می گوید: «ما از طریق مطالعات پیشین در این زمینه دریافتیم که ماکروفاژها در واقع سیگنال های همه کاره ای هستند که هم می توانند باعث ترمیم بافت محل جراحت شده هم به اشتباه آن را تخریب کنند. اما چگونگی کارکرد این سینگال ها در ماکروفاژها هنوز مشخص نیست بنابراین اصلی ترین سوالی که در این جا مطرح می شود این است که دلیل رخ داد این اتفاق چیست؟»

جنسل و همکارانش به توضیح مکانیزمی که باعث ایجاد این اثر دو جانبه می شود پرداختند. او می گوید: «پاسخ بدن به آسیب های نخاعی در سطح سلولی درواقع شبیه به پاسخ های ایمنی بدن به حمله باکتری ها و ویروس ها است. در این تحقیق تمرکز ما در اصل  بر روی کارکردهای ماکروفاژها در برخورد با این محرک ها است.» جنسل و همکارانش به منظور شناسایی ماکروفاژهای تخریب کننده و تعمیر کننده به بررسی 50 حیوان مبتلا به آسیب های نخاعی پرداختند. جنسل در این باره می گوید: «ما دریافتیم که فعال کردن گیرنده های باکتریایی موجب تقویت پاسخ های ماکروفاژها می شود و آسیب های ناشی از این بیماری را محدود می سازد در حالی که فعال کردن گیرنده های قارچی به آسیب شناسی این عارضه کمک می کند.»

به این ترتیب می توان انتظار داشت که این روش به عنوان یک ساختار درمانی برای معکوس سازی فرایند آسیب های نخاعی به کار گرفته شود و بتوان با کنترل این ماکروفاژها از جنبه مثبت آنها استفاده کرده و بیماران نخاعی را با امید بهبود روبرو ساخت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا