آیا لامپ‌ های کم مصرف برای محیط زیست مضر هستند؟

لامپ های کم مصرف علاوهبر کاهش هزینه مصرف برق توسط شما کاربری های دیگری نیز دارند، بسیاری از افراد معتقدند که این لامپ ها موجب می شوند تا با کاهش میزان مصرف برق، در حقیقت در استفاده از منابع انرژی که به واسطه آنها برق تولید خواهد شد  نیز صرفه جویی شود. حال بسیاری از این مناب تولید برق را سوخت های فسیلی تشکیل می دهند که به صورت مستقیم موجب آلودگی محیط زیست خواهند شد و به همین دلیل نیز در نخستین گام باید گفت که به صورت کلی استفاده از لامپ های کم مصرف می تواند برای محیط زیست مفید باشد.

در این میان موضوعی که برخی از افراد آن را برای رد استفاده از این لامپ ها مطرح می کنند، سمی بودن مواد سازنده آن است؛ لامپ های کم مصرف انتشار کربن را کاهش می دهند اما با این حال این لامپ ها حاوی جیوه هستند. جیوه موجود در این لامپ ها بسیار کم است اما اگر زباله های آن ها به خوبی و با احتیاط دفع نشود می تواند به محیط زیست انسان آسیب های جدی وارد کند. البته تنفس جیوه بسیار خطرناک است و توصیه می شود که در صورت شکسته شدن این لامپ ها اتاق را به مدت حداقل 15 دقیقه ترک کنید.

به این ترتیب استفاده صحیح از این لامپ ها موجب خواهد شد تا به محیط زیست خدمت زیادی رسانده شود ولی در عین حال به علت استفاده از جیوه، نوع دفع این لامپ ها می تواند به زودی به یک دردسر برای بشر تبدیل شود و به نظر می رسد که از هم اکنون باید در انتظار اعمال روش هایی برای بازیافت این لامپ ها بود زیرا به زودی موجی از این لامپ ها با پایان دوران کاری خود به زباله تبدیل خواهند شد و این زباله ها دارای حجمی از جیوه هستند که می تواند برای محیط زیست بسیار مضر باشد.

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا