بومی‌سازی فناوری موج میلی‌متری در کشور

سیستم‌های تصویربرداری با امواج رادیویی دارای کاربردهای متعدد از جمله تصویربرداری پزشکی و بازرسی امنیتی هستند که از قابلیت‌های جالب این امواج در باند موج میلی‌متری می توان به امکان نفوذ در برخی اجسام اشاره کرد که برای کشف اشیای پنهان در زیر لباس، مثل سلاح و اشیای غیرفلزی، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

طرح طراحی و پیاده سازی سیستم تصویربرداری سه بعدی موج میلیمتری برای کاربرد حفاظتی به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده فراخوان طرح‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان تهران در راستای رونق تولید انتخاب شد.

هدف اصلی این پروژه، طراحی و ساخت یک سیستم تصویربرداری کامل در باند ۳۰ گیگا هرتز شامل گیرنده و فرستنده، آرایه آنتن، سیستم مکاترونیکی و سیستم پردازش تصویر است و با توجه به عدم پیشینه مناسب در طراحی و پیاده سازی سیستم‌های مخابراتی در فرکانس موج میلی‌متری، این پروژه، نقطه عطفی در بومی‌سازی فناوری موج میلی‌متری در صنعت کشور به شمار می‌رود.

با توجه به روند مخابرات پهن باند همراه با حجم انتقال داده بالا، در آینده نزدیک دانش طراحی مدارات در باند مورد اشاره از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد، بنابراین از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح، تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه طراحی مدارات موج میلی متری و همچنین شناخت و مستندسازی چالش‌های فنی می‌باشد که می‌تواند در سایر کاربردها مورد استفاده قرار گیرد.

این پروژه در سال ۱۳۹۴ به سرپرستی؛ مهدی شعبانی و همکاری محمد فخارزاده، زهرا کاوه‌وش و امین خواصی و جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی برق، در محل آزمایشگاه سیستم‌های رادیویی پیشرفته دانشکده مهندسی برق آغاز و در تیرماه ۱۳۹۸ فاز نمونه‌سازی آن به پایان رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا