مجازی شدن کمپین‏ های اجتماعی

یکی از مقوله هایی که در عصر ارتباطات با آن مواجه هستیم، مجازی شدن یا ورود کمپین‏ های اجتماعی به دنیای مجازی است. مجازی شدن کمپین‏ های اجتماعی، اصطلاحی بسیار پیچیده است.

کمپین‏ های اجتماعی یا سازمان‏ های غیردولتی، ساختارهایی هدفمند برای رسیدن به اهداف والای اجتماعی و سیاسی‏ هستند که در رابطه با مجازی شدنشان اظهارنظرهای متعددی وجود دارد. عده ای این اتفاق را مثبت تلقی کرده و از طرف برخی، مجازی شدن کمپین‏ های اجتماعی پایانی بر دوران تأثیرگذاری آنها قلمداد می‏ شود.

سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که به راستی چه بلایی سر سرمایه‏ های انسانی کمپین‏ های اجتماعی در دنیای اینترنت خواهد آمد؟

کمپین‏ ها در واقع فضایی را فراهم می‏ کنند که افراد در مورد موضوعی خاص، ابراز عقیده کنند، نظراتشان را به اشتراک بگذارند، بحث و تبادل نظر کنند و در مواردی به رفرم یا اصلاح در جامعه برسند.

آنچه که در کمپین‏ ها و تظاهرات اجتماعی مطرح می‏ شود، تلاش برای تغییر است. شاید شما این تغییر را در ساختار حاکمیت و دولت نبینید اما کمپین‏ های اجتماعی، فضای اجتماعی را از حالت سکوت به سمت اعتراض می‏ برند و همین امر، باعث می‏ شود بسیاری از حوادثی که تا به‏ حال پوشیده بوده به‌وسیله رسانه‏ ها برجسته و مطرح شود.

این در حالیست که، کمپین‏ های امروزی، شرایط متفاوتی را تجربه می‏ کنند چون فضای مجازی تمام کارکردها را دستخوش تغییر کرده است. این حضور به ما نشان می ‏دهد که اگر نمی‏ توانید در رسانه یک جامعه، فضای اعتراضی داشته باشید می‏ توانید آن را به فضای مجازی و به طور خاص، به کمپین‏ های مجازی منتقل کنید.

این انتقال، امکانات بالقوه‏ ای را در اختیار کمپین‏ ها قرار می‏ دهد که می‏توان از آنها برای اعمال زور و فشار، اطلاع‏ رسانی و افشاگری و پرداختن به اخباری که از ذهن افکار عمومی دور می‏ ماند استفاده کرد.

تجربه انقلاب‏ های رنگی در کشورهایی مثل یوگسلاوی، اوکراین، گرجستان و در نهایت بیداری اسلامی در سال اخیر ثابت کرده که انتقال فضای اعتراضی کمپین‏ های اجتماعی به دنیای مجازی، آنقدرها هم کم هزینه نیست.

یک نفر در خیابان کشته می‏ شود، از کشته عکس و فیلم تهیه می‏ شود و به سرعت روی سایت‏ هایی چون یوتیوب یا فیس‌بوک قرار می‏ گیرد. این اتفاق در مصر شدت بیشتری داشت.

فیس‌بوک عربی در انقلاب مصر و انقلاب سایر کشورهای عربی بسیار فعال بود. در میدان التحریر کشتار اتفاق می‏ افتاد. با گوشی‏ های تلفن همراه، عکس‏ ها و فیلم‏ هایی تهیه می‏ شد و به سرعت روی سایت‏ ها قرار می‏ گرفت.

جنبش‏ های اعتراضی آینده و انقلاب‏ های آینده را در اصل جنبش‏ ها و انقلاب‏ های رسانه‏ ای می‏ نامند. چرا؟ چون وسایل و ابزاری که برای رساندن فضای اعتراض و پیام معترضانه به دیگر مردم دنیا دارید می‏ تواند یک گوشی تلفن همراه باشد که شما را به شبکه جهانی متصل می‏ کند.

حضور پررنگ کمپین‏ ها در فضای مجازی به کمک پیشرفت‏ های تازه‏ای که در ابزارهای مورد استفاده ایجاد شده، محدودیت‏ های سانسور را در هم می‏ شکند و همین باعث می‏ شود که دولت‏ ها در مهار و کنترل فضای مجازی عقب بمانند.

دنیای مجازی به عقیده برخی اعتبار محتوایی ندارد اما فضای مناسبی برای انتشار اطلاعات و انعکاسش در افکار عمومی است. تجربه کشورهایی مثل چین، آمریکای لاتین و آفریقا ثابت کرده که با سانسور در اینترنت نمی‏ توان به مقابله با کمپین‏ های مجازی رفت. البته در آینده‏ ای نه چندان دور که برنامه اینترنت آزاد در دنیا گسترش پیدا کند، سانسور شکسته خواهد شد.

*دکتر علی گرانمایه‏ پور، استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا