بررسی ایجاد زنجیره تامین حمل ونقل ریلی کشور

کمیته ریلی ستاد یکی از کمیته هایی است که با هدف توسعه ظرفیت حمل ونقل ریلی درکشور شکل گرفته است. کمیته ریلی یکی از کمیته های زیرمجموعه ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که از گردهمایی خبرگان زیست‌بوم حمل‌ونقل ریلی برای اجرایی کردن برنامه‌های اصلی خود در توسعه داخلی فناوری‌های کلیدی، توسعه زنجیره تأمین و دیگر فعالیت‌هایی که نیازمند همفکری و مباحثه و رسیدن به اجماع است، تشکیل شده است.

حمل و نقل ریلی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نوع حمل و نقل در دنیا است. با توجه به اینکه این نوع از حمل و نقل از ایمنی وامنیت بیشتری برخوردار است و امکان راه اندازی آن در درون بافت شهری نیز فراهم است، مسافران و طرفداران زیادی دارد. این صنعت مهم در دنیا با فناوری های روزعجین شده است ومدیران شهری برای افزایش رفاه مسافران، به سراغ هوشمندسازی آن رفته اند.
 

ارتقای توانمندی‌های فناورانه حمل‌ونقل ریلی
در ایران نیز تعداد مسافران حمل ونقل ریلی، فراوان است و در لیست پرطرفدارترین نوع حمل و نقل قرار گرفته است. سیستم حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای رفاه در جوامع مختلف محسوب می شود، بر همین اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اقدام به تشکیل کمیته ریلی کرده است.
از اهداف این کمیته می توان به «شناسایی قابلیت‌های موجود حمل‌ونقل ریلی»، «کمک به ارتقا توانمندی‌های فناورانه در بخش‌هایی که مغفول مانده است و پر کردن فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب» اشاره کرد.
زیرکمیته‌های اصلی این کمیته متناسب با اولویت‌ها شکل گرفته و فعالیت خود را شروع کرده‌اند، این زیرکمیته ها شامل کارگروه پلتفرم، کارگروه طراحی و مهندسی، کارگروه زنجیره تأمین، کارگروه پروپالشن و کارگروه بوژی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا