شکاف جنسیتی نوبل بدتر از حد تصور است!

امسال در بین برندگان جایزه نوبل، نام دو دانشمند زن دیده می شود: فرانسس اچ. آرنولد از موسسه فناوری کالیفرنیا (آمریکا) و دونا استریکلند از دانشگاه واترلو (کانادا) به ترتیب جایزه نوبل شیمی و فیزیک 2018 را دریافت کردند. 

آرنولد نیمی از جایزه نقدی نوبل شیمی (9 میلیون کرون سوئد) را دریافت کرد. استریکلند نیز به همراه جرار مورو، به طور مشترک نیمی از جایزه نقدی نوبل فیزیک را دریافت کردند.

همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد، طی سال‌های اخیر روند انتخاب برندگان جوایز نوبل با انتقادات زیادی مواجه شده است. پیش از اعلام برندگان جایزه نوبل 2018، انتقادات زیادی در مورد عدم توازن جنسیتی در انتخاب برندگان مطرح شد.

با انتخاب آرنولد و استریکلند به عنوان برندگان نوبل شیمی و فیزیک امسال، تعداد زنانی که موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند، به عدد 50 رسید. شکاف و عدم توازن جنسیتی در اهدای جایزه نوبل به ویژه در رشته‌های فیزیک، شیمی و فیزیولوژی- پزشکی بیشتر دیده می‌شود.

بررسی نیچر ایندکس (Nature Index) در زمینه توزیع جوایز نوبل در حوزه‌های علمی در بین زنان دانشمند نشان می‌دهد که عدم تعادل جنسیتی در اهدای جایزه نوبل، بدتر از حد تصور است.

از سال 1901، تنها 20 دانشمند زن موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی، فیزیک یا فیزیولوژی-پزشکی شده‌اند (3.29 درصد) که این میزان در مقایسه با 587 دانشمند مرد (96.71 درصد) بسیار قابل تأمل است.

تنها در سال 2009، سه زن دانشمند (آدا یوناس، الیزابت بلک‌برن، کارول گرایدر) موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و شیمی شدند.

همچنین تاکنون 3 دانشمند زن – باربارا مک‌کلینتاک نوبل فیزیولوژی 1983، دوروتی کروافوت هاجکین نوبل شیمی 1964، ماری کوری نوبل شیمی 1911 – موفق به دریافت جایزه نوبل به صورت انفرادی شدند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا