تاثیر ساختار مغزی بر موفقیت در ترک سیگار

در این مطالعه مشخص شد که ارتباط بین برخی از بخش های مغز در افرادی که موفق به ترک سیگار می شوند نسبت به میزان ارتباطات مشابه در مغز افرادی که با وجود تلاش در ترک سیگار ناموفق هستند به مراتب بیشتر است.

در این پژوهش، دانشمندان دانشگاه دوک به بررسی تصاویر ام.آر.آی به دست آمده از مغز 85 فردی که یک ماه از آخرین تلاش شان برای ترک سیگار می گذشت پرداختند. همه این افراد سعی می کردند که سیگار را ترک کنند و در طی ده هفته از آغاز این تلاش نیز تحت نظر دانشمندان بودند.

بررسی تصاویر اسکن مغزی 44 نفر از کسانی که موفق به ترک سیگار شدند نشان می داد که همه آنها در یک ویژگی پیش از ترک سیگار با هم مشترک بودند و آن هم هماهنگی موجود بین بخش «ایسنولا» (یعنی بخشی که موجب گرایش به نیکوتین می شود) و «قشر حسی و حرکتی مغز» (که مسئول پردازش حس لامسه و حرکت است) بود.

بخش اینسولاتی مغز که حجم زیادی از قشر مخ را به خود اختصاص داده است، عامل اصلی سوق دادن فرد به مصرف دخانیات و عدم پایبندی به برنامه ترک سیگار است. تاکنون مطالعات متعددی در مورد این بخش از مغز و ترک اعتیاد به انجام رسیده است.

این مطالعه جدید همچنین نشان می دهد افرادی که به اینسولای مغز آنها آسیب وارد شده، علاقه خود به مصرف دخانیات را از دست می دهند. در واقع این بخش از مغز، نقش مهمی در  مصرف دخانیات و یا ترک آن دارد.

اما یافته مهم این پژوهش یعنی اهمیت ارتباط میان قشر حسی و حرکتی با بخش اینسولا می تواند به شناخت هر چه بهتر فرآیند اعتیاد به دخانیات و نیز تسریع ترک آن کمک کند.

این پژوهش به تازگی در ژورنال Neuropsychopharmacology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا