آلودگی هوا، قاتلی خاموش

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که در صورت توقف افزایش گرمایش جهانی با بیش از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد به‌جای دو درجه سانتی‌گراد، می‌تواند باعث کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا شود.

هم‌زمان با آغاز عصر صنعتی شدن جوامع و گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی، معضلی به نام آلودگی هوا و آلاینده‌های جوی ناشی از احتراق سوخت‌هایی مانند زغال‌سنگ، نفت، بنزین، گاز و گازوئیل به وجود آمد که تقریباً در تمامی صنایع جهان از آن‌ها استفاده‌شده و بیشتر خودروهای موجود در دنیا نیز با یکی از این سوخت‌ها کار می‌کنند و باعث افزایش آلودگی هوا در سطح جهانی شده‌اند. درصورتی‌که سوخت‌های پاک و تجدید پذیر بتواند جایگزین این نوع سوخت‌ها شود، آلودگی هوا در سطح جهانی کاهش پیدا خواهد کرد و در پی آن می‌توان شاهد کاهش مرگ‌ومیر انسان بود.

پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه تغییرات اقلیمی  و طبیعی نشان‌دهنده فواید و مزایای کاهش آلودگی ناشی از ذرات و آلودگی‌های دیگر  که براثر سوخت فسیلی به وجود می‌آید، است. در این مطالعات شرایط ۱۵۴ شهر بزرگ جهان موردتوجه قرارگرفته و  نتایج آن بررسی شد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که سرعت انتقال استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر تنها در شهر دهلی‌نو، پایتخت هندوستان موجب کاهش مرگ‌ومیر انس آن‌ها  و نجات جان  بیش از چهار میلیون نفر شده است.

با کاهش گرمایش جهانی می‌توان امیدوار بود که کاهش خطرات امواج بسیار گرم، خشک‌سالی، آتش‌سوزی و غیره را شاهد باشیم. گزارش‌های پژوهشی محیط‌زیست در اوایل ماه جاری نشان می‌دهد که کاهش یک و نیم درجه‌ای متوسط دمای هوای کره زمین باعث جلوگیری از افزایش سطح آب دریاها در سرزمین‌های مختلفی می‌شود که امروزه در حدود پنج میلیون نفر را در خود جای‌داده‌اند و با افزایش سطح آب دریاها به زیرآب فرو خواهند رفت.

محققان اعلام کرده‌اند، در حال حاضر مشکل جهان این است که هدف همه دانشمندان و همه سازمان‌ها در سطح جهانی، جلوگیری افزایش دما تا ۲ درجه سانتی‌گراد است درحالی‌که اگر این افزایش دما تا ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد باشد جان انسان‌های زیادی نجات پیدا خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه اخیر خود آلودگی هوا را به‌عنوان چهارمین عامل مرگ‌ومیر انس آن‌ها معرفی کرده و اعلام کرد سالانه ۶٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. آلودگی هوا و صدمات آن به طبیعت و گیاهان درده‌های اخیر منجر به افزایش میزان مرگ‌ومیر در انس آن‌ها شده و این موضوع معضلی بزرگ در کشورهای پرجمعیت جهان محسوب می‌شود که مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را در پی دارد.

در گزارش منتشرشده در شهر لندن اعلام‌شده است که قاره‌های آسیا و آفریقا دارای بالاترین میزان مرگ براثر آلودگی هوا بوده و بسیاری از مردم این مناطق همه‌ساله براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.  در این گزارش همچنین عنوان‌شده است که آلودگی هوا و تأثیرات جانبی آن، چهارمین عامل اصلی مرگ‌ومیر انس آن‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند باوجود محدود کردن گازهای گلخانه‌ای در دو دهه آینده نیز شاهد افزایش این آمار به میزان دو برابر خواهیم بود. به همین دلیل پژوهشگران خواستار اتخاذ تصمیماتی جدی‌تر از سوی جامعه جهانی برای مقابله با این فاجعه زیست‌محیطی شده‌اند.

این موضوع در حالی است که ورود حجم زیادی از آلاینده‌های جوی سبب ایجاد هوایی ناسالم در کلان‌شهرهای جهان شده و در سال‌های اخیر بیماری‌هایی مانند آسم و مشکلات تنفسی و ریوی در این  شهرها به‌صورت تصاعدی افزایش‌یافته و یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر محسوب می‌شود.

علاوه بر آن چندی پیش  گزارشی از سوی موسسه ملی آمار و جغرافی  National Institute of Statistics and Geography مکزیک منتشر شد که در آن به بررسی موضوع آلودگی هوا در کلان‌شهرهای جهان ازجمله شهر مکزیکوسیتی که ازجمله بزرگ‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود، پرداخته است. عنوان رسمی این گزارش: گزارش ملی کیفیت هوا در شهر مکزیکوسیتی است و در آن آمده که آلودگی هوا و آلاینده‌های جوی تنها در سال ۲۰۱۰ میلادی دلیل اصلی مرگ بیست هزار و پانصد نفر در پایتخت مکزیک بوده و همچنین بر اساس گزارش‌های منابع  رسمی پزشکی، این موضوع سبب افزایش بیماری‌های ریوی و تنفسی و به‌ویژه بیماری انسدادی ریوی مزمن  obstructive pulmonary chronic diseases  یا OPCD شده است که این عارضه هشتمین دلیل مرگ ساکنان کلان‌شهرهای دارای آلودگی هوا مانند مکزیکوسیتی در طول سال محسوب می‌شود.

باید در نظر داشت که این شرایط و آمار ارائه‌شده در گزارش فوق  تقریباً در تمامی کلان‌شهرهای جهان مشاهده‌شده و می‌تواند زنگ خطری جدی برای ساکنین این شهرها و مسئولان شهری محسوب شود .

در تحقیقات ماه‌های اخیر گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از پژوهشگرانی از کشورهای هند، چین، کانادا و آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته و عنوان کردند که باوجود محدود کردن گازهای گلخانه‌ای در دو دهه آینده نیز شاهد افزایش این آمار به میزان دو برابر خواهیم بود. به همین دلیل پژوهشگران فوق خواستار اتخاذ تصمیماتی جدی‌تر از سوی جامعه جهانی برای مقابله با این فاجعه زیست‌محیطی شدند. یکی از بهترین برنامه‌هایی که می‌تواند در این خصوص به اجرا گذاشت، انتقال استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر به‌جای سوخت‌های فسیلی است.

منبع: technologyreview و efe و the healthsite