اطمینان به نیروی داخلی باعث شکوفایی اقتصاد می شود

محسن فاضلی، مدیر پروژه های UPS و باتری شارژر جهاددانشگاهی علم و صنعت در خصوص فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان به خبرنگار سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی علم و صنعت از سال 70 فعالیت خود را با محوریت رشته الکترونیک قدرت شروع کرد .
 
مهندس فاضلی افزود: یکی از بخش های مهم صنعت الکترونیک قدرت طراحی مبدل‌های الکتریکی است که در صنایع مختلف کاربرد وسیعی دارد و ما هم از همان سال 70 وارد عرصه تولید مبدل‌های الکتریکی شدیم زیرا اساس UPS ها و باتری شارژرهای صنعتی اینگونه مبدل‌هاست بنابراین تولیدمان را متمرکز براین موضوع کردیم تا بتوانیم دانش فنی بومی را برای تولید یک محصول که در صنایع ما از حساسیت بالایی برخوردار است،داشته باشیم و لذا مبدل هایی را طراحی کردیم که در تولید یو پی اس ها کاربرد دارد.

مدیر پروژه های UPS و باتری شارژر جهاددانشگاهی علم و صنعت با اشاره به دستاوردهای این طرح عنوان کرد: اولین دستاورد پروژه این بود که توانایی تولید UPS های صنعتی در توان مختلف یعنی تولید یو پی اس صنعتی دوبل موازی تا قدرتKVA 250 تک فاز و تا 400 kvaسه فاز و شارژر صنعتی را پیدا کردیم.بنابراین باتوجه به اینکه این تولیدات مربوط به مصارفی بود که در صنایع نفت و گاز در حساس ترین نقطه پالایشگاه ها و نیروگاهها در حال کار بود و لذا طراحی و تولید این محصولات دستاورداصلی طرح به حساب می آمد.

وی خاطرنشان کرد : اصلی ترین دستاورد این پروژه با بازخوردهای خوبی در صنعت روبه رو شد و باعث شد که طی سالیان متوالی طراحی و تولیدمان را مطابق با درخواست صنایع کشور ارتقا دهیم و جزو تولید کنندگان برتر این محصول دردنیا باشیم.از سوی دیگر اینکه توانستیم با تولید محصول صنعتی و دانش فنی در زمان تحریم اقتصادی که بسیاری از سازندگان خارجی این محصول ، خدمات یا محصول خود را ارائه نمی‌دادند این مشکل را برای کشور رفع کنیم.

مهندس فاضلی در ادامه تصریح کرد: همچنین باتوجه به اینکه دانش فنی UPS ها در کشور بومی شد درنتیجه اشراف علمی به سیستم ها به وجود آمد که توانستیم به صنایع کشور در خصوص سیستم های خارجی هم خمات ارائه دهیم.همچنین ایجاد توانمندی و ارائه خدمات بر اساس تجربه به دست آمده انگیزه ای شد تا دوره های آموزشی مفید و کاربردی به صنایع کشور ارائه دهیم و در زمینه طراحی و انتخاب UPS ها و همچنین نحوه نگهداری آنها این دانش را گسترش دهیم.

وی با اشاره به بومی شدن این دانش و گسترش آن از طریق آموزش گفت: با گسترش این دانش از طریق آموزش توانستیم در بحث اشتغالزایی به طور مستقیم و غیر مستقیم درست عمل کنیم. به عنوان مثال ما توانستیم نیروهای تحصیل کرده رابرای بحث طراحی و تولید به کار بگیریم که اثرگذاری مستقیم این طرح را نشان می دهد که درحال حاضر حدود 150 پرسنل را برای تولید UPS و ارائه خدمات به صنایع در واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی مشغول به کار داریم و ازسوی دیگر قطعات داخلی این UPSها باید از داخل تامین شود که به طور غیرمستقیم نیز ایجاد اشتغال کرده است.

مهندس فاضلی درخصوص حمایت هایی که از این پروژه شده است ، عنوان کرد: تولید فناوری های نو باعث توانمندی در نیرو های بومی و داخلی کشورمان می‌شود و تجربه نشان داده است اگر به نیروی داخلی اطمینان شود می‌توانند کارهای بزرگی کنند و شکوفایی اقتصادی مان که دانش و فناوری باشد را تحقق بخشند . متاسفانه در خصوص حمایت ها باید گفت که حمایت خاصی از این طرح ها صورت نگرفته و این نقیصه در کشور چه بخش تولیدی و چه بخش محصولات دانش بنیان نیز وجود دارد و این موضوع نیز دغدغه اصلی ماست که همیشه برای تامین بودجه با مشکل روبه رو هستیم .

مدیر پروژه های UPS و باتری شارژر جهاددانشگاهی علم و صنعت در پاسخ به اینکه آیا این صنعت نتوانسته تامین کننده مباحث مالی این شرکتها باشد ،تصریح کرد: درجهاددانشگاهی که به عنوان یک پیکره کلی به واحدهای مختلف ماموریت هایی داده می شود که در صنایع مختلف کشور نقش خودشان را ایفا کنند و به دلیل کمبودهای بودجه ای که وجود دارد باید هرواحد، خودگردان عمل کند ،بنابراین باید بودجه های طرح های پژوهشی و نو را از محل اجرای پروژه ها تامین کنیم و قراردادها باصنایع به گونه ای نبوده که تامین کننده کامل اجرای طرح های بزرگ در صنایع باشد و نیازمند بودجه مستقل هستیم تابتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم.

مهندس فاضلی در پاسخ به اینکه با بومی شدن این دانش و تولید صنعتی UPSها در کشور چقدر از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است،افزود: این محصولات در حد وسیع مانع از خروج ارز می شود، بخشی از این سهم مربوط به استفاده از توان داخلی است و بخشی مربوط به استفاده از نیروهای بومی داخل کشور است که تقریبا توانستیم حدودا باعث صرفه جویی 30درصدی ارز شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت از مسئولان در خواست می‌کنیم به ارگان‌هایی مثل جهاد که انتفاع مالی در اجرای پروژه‌ها ندارند و اگر بودجه ای در اختیار قرار گیرد در جهت ارتقاء دانش کشور صرف میشود توجه ویژه ای داشته باشند. در ذهن بسیاری ازافراد جامعه این ذهنیت وجود دارد که جهاددانشگاهی ارگانی دولتی است و بودجه دولتی دارد، در حالی که من به عنوان نماینده قشر تحصیلکرده ای که تلاش می‌کند تا باعث افتخار آفرینی کشور گردد باید بگویم که ما جهادی کار می‌کنیم و برای اجرای کارهای بزرگ فناورانه و پیشرفت کشور نیاز به حمایت های معنوی و مالی مسولان کشور داریم این در حالی است که در نوک قله های علمی و پیشرفت کار می‌کنیم و می خواهیم طبق هدف های تعیین شده ، کمک نماییم تا ایران از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان و فناورانه برود .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا