موفقیت دانشمندان در بازیابی‌ یک سلول بیمار

به گزارش ایسنا، دستکاری این مرکز ارتباطاتی، امکان بازبرنامه‌ریزی‌کردن بخش‌های مهمی از شبکه سیگنال‌دهنده سلول را به جای هدف‌قراردادن یک گیرنده منفرد یا گذرگاه سیگنال‌دهنده آن، فراهم کرد.

دانشمندان در مطالعه جدید، مرکز ارتباطاتی را در شبکه سیگنال‌دهنده سلول هدف قرار دادند تا سیگنال‌دهی سلولی ناهنجار ناشی از گذرگاه‌ها و گیرنده‌های چندگانه را دوباره تنظیم کنند.

تعدادی از گیرنده‌های مجهز به پروتئین G (که معمولا در سطح سلول‌ها یافت می‌شوند) سلول‌ها را قادر می‌سازند آنچه را که در پیرامونشان رخ می‌دهد حس کنند و به آن واکنش نشان دهند. حدود 30 درصد از داروهای تجویزشده از طریق گیرنده‌های جفت‌شده با پروتئین G، بر سلول‌ها اثر می‌گذارند.

دانشمندان حاضر در این تحقیق دریافتند پروتئین‌های G می‌توانند توسط گیرنده‌های دیگر از جمله پروتئینی موسوم به GIV در درون سلول‌ها و نه در سطح آن‌ها نیز فعال شوند.

تیم علمی، به ویژه دو پپتید (قطعات پروتئینی) را برای "روشن" یا "خاموش‌کردن" فعالیت پروتئین‌های G تولید کرد. هر دو پپتیدها از قطعه‌ای از گیرنده پروتئین GIV تولید شده بودند.

در مجموعه‌ای از آزمایش‌های کشت سلولی، پپتیدهای "روشن‌کننده" فعالیت پروتئین‌های G، توانایی سلول‌ها برای مهاجرت‌کردن به محل خراش یا زخمی در پوست به منظور ترمیم آن را سرعت بخشیدند. پپتید "خاموش‌کننده" فعالیت پروتئین مزبور نیز بدخیم‌بودن سلول‌های سرطانی را کاهش داد.

ارزش بالقوه این دستاورد علمی ایجاد توانایی‌های لازم برای تولید داروی مورد نیاز با رویکرد ژن‌درمانی است که بتواند پیشرفت بیماری‌هایی مانند سرطان را کند یا معکوس کند. سرطان، از طریق سیگنال‌دهی ناهنجار سلولی در طول چندین گذرگاه‌ سلولی ایجاد می‌شود.

جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ارائه شده است.