دانشگاهیان ملزم به ثبت پایان نامه در سامانه وزارت علوم شدند

به گزارش سیناپرس،  دکتر وحید احمدی چهارشنبه شب در حاشیه یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی عتف به ایرنا گفت: این کار کمک می کند تا از کارهای تکراری و کپی برداری جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: هرچند ما قبلا این موارد را ابلاغ کرده بودیم اما این لایحه ابزار قانونی قدرتمندی است و امیدواریم این کار اجرایی شود.
مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ( 27 تیرماه ) کلیات لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کرد و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی 28 تیرماه با ماده واحده و تبصره های این لایحه موافقت کردند.
معاون وزیر علوم ادامه داد: یکی از خلاهای اساسی که ما داشتیم مفهوم تخلف پژوهشی یا تقلب در حوزه علمی است و شاید برخی ها فکر می کردند که آیا ما در این حوزه هم تقلب داریم .
وی به تدوین آیین نامه مقابله به تخلف در دانشگاه ها در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: برعم تدوین این آیین نامه، ابزاری برای کنترل این کار در بیرون از دانشگاه ها نداشتیم و دستگاه قضایی و اجرایی در این زمینه خلا قانونی داشتند.
وی ادامه داد که خوشبختانه این خلا ها در لایحه جدید برطرف و امکان کنترل و نظارت در بیرون دانشگاه ها هم فراهم شده است .
احمدی بیان کرد: براساس این لایحه ، وزارت علوم به عنوان یکی از ضابطین دستگاه قضایی خواهد بود و دستگاه قضایی ابزار قدرتمندی را هم در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی برای مقابله با این پدیده ناپسند دارد.
وی گفت: عده ای به دلایل مختلف از جمله سودآوری به دنبال تخلف بودند که با آیین نامه ابلاغی و این لایحه به صورت یک بسته می توان جلوی این تخلفات را گرفت.
وی اظهار کرد: برخی افراد در بیرون از دانشگاه به خاطر مدرک گرایی و یا مسائل دیگر بهره برداری نادرست می کنند که با اجرای این لایحه جلوی آنان هم گرفته خواهد شد.
به موجب مصوبه مجلس، تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی – علمی اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل – با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود جرم و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات های تعیین شده ای می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا