حضور در کارزار جهانی مرجعیت علمی با علم روز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه علم، گفت: در سال‌های اخیر ما در تولید علم رشد کردیم، اما علاوه بر تولید علم، موضوع کاربست علم هم برای شرکت در کارزار جهانی مرجعیت علمی اهمیت دارد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدرضا زالی در نشست ضرورت و امکان مرجعیت علمی از دیدگاه قرآن کریمکه در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن بیان اهمیت توجه به «علوم هنجاری» یا نرمال ساینس برای رسیدن به مرجعیت علمی، گفت: بدون توجه به  علوم هنجاری رسیدن به مرجعیت علمی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه توجه به وجوه افتراق، نقاط تمایز و مزیت‌ها در مرجعیت علمی اهمیت زیادی دارد، خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر تکمیل چرخه علم است.‌ در سال‌های اخیر ما در تولید علم رشد کردیم، اما علاوه بر تولید علم، موضوع کاربست علم هم برای شرکت در کارزار جهانی مرجعیت علمی اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به عدم تناسب بین انتشار مقالات علمی و ارجاعات علمی، گفت: در سال‌های اخیر در کشور در ارجاعات بین‌المللی رشد داشتیم، ولی بین ارجاعات بین‌المللی و تولید علم تجانس وجود نداشته که باید به این موضوعات توجه داشت.

وی قرآن را مرجع علمی دانست و افزود: اگر مرجعیت قرآن را بپذیریم، قرآن جامعیت هم دارد و باید در چارچوب مرجعیت و جامعیت قرآن حرکت کنیم.

زالی با اشاره به چهار روش‌ برای استفاده از مرجعیت قرآن، یادآور شد: یک روش استفاده استنباطی از قرآن است که در همه زمینه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. روش دیگر روش استکمالی است؛ یعنی گزاره‌های علمی مشخصی داریم که با آموزه‌های قرآنی آنها را تکمیل می‌کنیم و استفاده از قرآن و مرجعیت قرآن در تکامل علوم فرصت خوبی است.

وی روش دیگر را حَکَمیت بخشیدن به قرآن دانست و ادامه داد: می‌توان از حکمیت قرآن در بحث‌های علمی استفاده کرد؛ یعنی هر مفهوم علمی که با مفاهیم قرآنی سازگاری نداشته باشد، باطل است و روش چهارم برای استفاده از مرجعیت علمی قرآن رجعت به قرآن است که در نقطه مقابل مهجوریت قرآن قرار دارد.

زالی در مورد مهجوریت قرآن، گفت: پیامبر همواره نگران مهجوریت قرآن بودند و با بازگشت به قرآن می‌توان از مهجوریت قرآن جلوگیری کرد.

نخستین همایش مرجعیت علمی ۲۹ آبان‌ماه توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا