دکتر ایمانی خوشخو در همایش روز جهانی مالکیت فکری:
مالکیت فکری در عرصه هنر صاحب ندارد

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی معتقد است که قانون مالکیت فکری در ایران قدیمی شده و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد چرا که مالکیت فکری در عرصه هنر صاحب ندارد. دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو تاکید کرد: بهره‌مندی از ساختار مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند اقتصاد این حوزه را رونق بخشد و در کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، المان و ژاپن در رده‌بالای بحث مالکیت فکری هستند؛ اما ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر ایمانی خوشخو در همایشی با عنوان «رویداد روز جهانی مالکیت فکری؛ دیدار پایدار» که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه در کشور ما بحث مالکیت فکری با کشورهای دیگر متفاوت است و می‌توان گفت در کشورهای پیشرفته این مراحل ابتدایی را گذرانده‌اند و جایگاه مالکیت فکری را در کشورشان تثبیت کرده‌اند، اما در کشور ما هنوز این موضوع به آن جایگاهی که باید نرسیده است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: هرچند همه نهادها از دادگستری، قوه قضاییه، جهاد دانشگاهی، وزارت ارشاد اسلامی و… در این زمینه کارهایی را انجام داده‌اند؛ اما باید با سرعت بیشتری این مرحله را طی کنیم تا به آن جایگاه واقعی برسیم .

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که صنایع خلاق و صنایع فرهنگی از کجا شکل گرفت و اینکه آیا فرهنگ می‌تواند بخش مولد در کشور باشد؟ افزود: در آن طرف مرزها پاسخ به این سؤال بله است زیرا فرهنگ، درآمدهای زیادی برای کشورها دارد، این در حالی است که در کشور ما همیشه نگاه به فرهنگ این بوده که باید بودجه به آن داد تابتوان کاری در این حوزه کرد.

به گفته وی، یکی از دلایلی که هنر دیده نمی‌شود همین موضوع مالکیت فکری در عرصه هنر است و به تعبیری می‌توان گفت مالکیت فکری در عرصه هنر صاحب ندارد.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: این عدم اطمینان به وجود مالکیت فکری باعث می‌شود، انگیزه افراد از بین برود؛ اگر چه طبق گزارش سازمان جهانی مالکیت فکر، بهره‌مندی از ساختار مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند اقتصاد این حوزه را رونق بخشد و در کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، المان و ژاپن در رده‌بالای بحث مالکیت فکری هستند؛ اما ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در کشورمان بحث مالکیت فکری با کشورهای دیگر خیلی متفاوت است، خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر مرحله تثبیت مالکیت فکری را گذرانده‌اند و جایگاه مالکیت فکری را در کشور خود تثبیت کرده اند؛ اما ما هنوز به آن جایگاه نرسیده‌ایم. گرچه تمامی نهادها در این زمینه مشغول کار هستند؛ اما باید سرعت را بیشتر کرد. کما اینکه درآمدهای زیادی از غرب به حوزه فرهنگ برمیگردد.

دبیر شورای هنر کشور در ادامه با اشاره به اینکه چه راهکاری وجود دارد مالکیت فکری در چهل سال دوم انقلاب اسلامی رونقی بگیرد؟ تأکید کرد: اولین کار همین فرهنگ‌سازی است، در واقع در حوزه مالکیت فکری تمامی دستگاه‌هایی مسئول باید پای‌کار بیایند و شیوه تثبیت این مقوله را در کشور طراحی کنند .

رئیس پارک ملی علوم و فناورهای نرم و صنایع فرهنگی یادآوری کرد: همچنین در این حوزه باید تخصصی سازی صورت بگیرد. تا پدید آوردندگان اثر بتوانند از حق خود در تمامی جهات دفاع کنند. زیرا در حوزه صنایع فرهنگی و هنر یک مشکل بزرگ وجود دارد آن بحث نزدیکی سلیقه پدیدآورندگان است ، البته قانون جود دارد، اما در اجرا مشکلاتی نیز هست.

ایمانی خوشخو پیشنهاد داد: همه دستگاه‌ها دست‌به‌دست هم دهند و این قانون قدیمی را بازخوانی کرده و حتی شورای‌عالی انقلاب‌ فرهنگی می‌تواند با همکاری نزدیک دستگاه‌ها این اتفاق را رقم زده تا در بحث قانون‌گذاری و اجرا مشکلات حل شود.

رونمایی از نقشه شهر جهانی تا آخر اردیبهشت

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و نماینده وزیر ارشاد در فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق، با اشاره به چهار قسمت اصلی این شهر جهانی، از ایجاد زون بندی جهانی، استانی و موضوعی در این شهر خبر داد و افزود:رئیس جمهوری طی ابلاغیه‌ای وزارت ارشاد را موظف کرده‌اند تا این شهر جهانی را با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی ایجاد کند که برای ارائه طرح و نقشه این شهر، در این مرحله، تا آخر اردیبهشت‌ماه فرصت داریم.

ایمانی خوشخو با اشاره به ارائه طرح اولیه این شهر جهانی، تصریح کرد: این شهر جهانی ۴ قسمت و زون بندی دارد، زون اول بحث جهانی آن است که شامل کشورهایی می‌شود که به لحاظ فرهنگی با ما قرابت دارند، زون دوم بحث استانی است، کما اینکه تبلور صنایع فرهنگی در استان ها بیشتر از تهران است و زون بندی بعدی موضوعی است. برای مثال خانه سینما نیاز به تشکیلات یا شهرک سینمایی دیجیتال دارد و همچنین برای بحث مالکیت فکری نیز تشکیلات دیگری را مد نظر قرار داده‌ایم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی افزود: می‌توان تشکیلاتی را راه اندازی کرد تا قطب مالکیت فکری صنایع فرهنگی شویم. این امر را انجام خواهیم داد، هرچند کار سنگینی است که باید در ۲۰۰ هکتار این امر را اجرا کنیم؛ اما به تدریج تشکیلات را اضافه می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا