استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در رفع مشکلات هرمزگان

در جلسه‌ مشترک با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و کارگروه شهید خرازی توسعه شهرستان بشاگرد مسائل و مشکلات این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و بر استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای رفع مشکلات بشاگرد تأکید شد.

در جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و کارگروه شهید خرازی توسعه شهرستان بشاگرد مسائل و مشکلات این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و بر استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای رفع مشکلات بشاگرد تأکید شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی، به منظور بررسی مسائل و مشکلات شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان و استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در رفع مسائل و مشکلات این شهرستان، جلسه‌ مشترکی با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و کارگروه شهید خرازی توسعه شهرستان بشاگرد متشکل از جمعی از مسئولین شهرستان در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این جلسه، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی توجه به مناطق محروم با کار جهادی و خدمت به مردم و محرومان را به مثابه تکلیفی الهی و وظیفه شرعی و اخلاقی خود می داند و با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که در حوزه علم و فناوری، فرهنگی و آموزشی در اختیار دارد، از هیچ کمکی در راستای توجه به محرومان در منطقه دریغ نمی کند.

در ادامه جلسه که با حضور بهروزی معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار بشاگرد، حیدری رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی استان هرمزگان، باقری معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش بشاگرد، جنگی زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشاگرد، صابری دستیار مردمی سازی فرماندار بشاگرد و تعدادی از مدیران جهاددانشگاهی برگزار شد، هر یک از مهمانان به بیان مسائل و مشکلات موجود در شهرستان و ظرفیت‌هایی که شهرستان برای توسعه در اختیار دارد، پرداختند.

مسئولان کارگروه شهید خرازی توسعه شهرستان بشاگرد در خصوص مهمترین مسائل و مشکلات این منطقه عنوان کردند:  بشاگرد منطقه‌ای بسیار وسیع با 40 هزار جمعیت بوده و شاخص‌هایش به ویژه در بخش راه بسیار پایین است. با وجود تولید محصولات ویژه از جمله سیر، خرما، گیاهان دارویی با کیفیت مناسب، صنایع دستی و … ولی به علت نبود زیرساخت‌های لازم و نبود زنجیره توزیع مناسب، نفع زیادی عاید مردم منطقه نمی‌شود. همچنین حدوداً نزدیک به 75 درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت شده، اما در بشاگرد فقط 13 درصد راه‌های روستایی آسفالت شده و این در حالی است که راه مواصلاتی در بهتر شدن سایر شاخص‌ها هم موثر است.

مسئولان کارگروه شهید خرازی توسعه شهرستان بشاگرد یادآور شدند: در بخش مسکن پروژه‌های بسیاری از بنیاد مسکن در بشاگرد رها شده و چون مردم توان پرداخت اقساط وام‌های خود را ندارندف حساب یارانه‌هایشان هم مسدود شده است. این در حالی است که بیش از 60 درصد مسکن مردم بشاگرد کپرنشینی است و این منازل با باد و طوفان به مشکل بر می‌خورد و نیاز است مسکن در بشاگرد بومی‌سازی شود تا مشکل مردم حل شود. همچنین در بشاگرد روستاهایی وجود دارد که به محض اینکه بارندگی می‌شود هیچ کسی تا 15 روز به آنها دسترسی پیدا نمی‌کند و راه‌های ارتباطی آنها از بین رفته و در محاصره سیلاب قرار می‌گیرند.

مسئولان کارگروه شهید خرازی توسعه شهرستان بشاگرد خاطرنشان کردند: با وجود رودخانه‌های فصلی در منطقه و سد جگین در جنوب شهرستان، ولی شاخص تامین آب آشامیدنی در بشاگرد بسیار پائین است و در بحث آب شرب روستایی در این شهرستان 35 درصد آب شرب روستایی داریم، اما بقیه مردم محروم هستند و از آب آشامیدنی سالم بهره مند نیستند. در حوزه مدرسه نیز مشکل بشاگرد بسیار حاد است، به‌ خصوص در روستاها چندان وضعیت مناسبی ندارند. برخی کانکسی و کپری است و برخی هم ساختمان دارشته اما فاقد امکانات هستند.

در ادامه معاون هماهنگی و امور مجلس و تعدادی از مدیران ارشد جهاددانشگاهی حاضر در این جلسه پیشنهاداتی در خصوص ورود جهاددانشگاهی به منطقه بشاگرد مطرح کردند که به شرح ذیل است:

  • ایجاد قرارگاه آبادانی و پیشرفت شهرستان به منظور ایجاد هماهنگی بین نهادها، خیرین و سازمان‌هایی که در شهرستان ورود دارند.
  • تحلیل و بررسی مطالعات انجام شده تاکنون و تدوین نقشه راه توسعه شهرستان
  • تهیه سند توسعه روستاهای شهرستان با کمک دهیاران
  • توانمندسازی مردم با ارائه آموزش‌های لازم و مورد نیاز
  • اعزام تیم‌های پزشکی از جمله در زمینه غربالگری سرطان زنان و …
  • اعزام تیم‌های جهادی به منظور ارائه آموزش‌های تکمیلی به دانش آموزان و شناسایی دانش آموزان با استعداد و نخبه
  • آمادگی جهت میزبانی از دانش آموزان نخبه شهرستان در جهاددانشگاهی برای آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و …

لازم به ذکر است شهرستان بشاگرد به مرکزیت شهر سردشت در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شمال شرق بندرعباس قرار دارد. این شهرستان از شمال به استان کرمان، از شرق و شمال شرق به استان سیستان و بلوچستان، از جنوب به شهرستان جاسک، از غرب به شهرستان سیریک و از شمال غربی به شهرستان میناب، محدود می‌شود. این شهرستان با ۸۹۶۶٫۵ کیلومتر مربع، ۳ بخش، ۲ شهر سردشت و گوهران، ۶ دهستان و 162 نقطه جمعیتی که در 125روستا دهیاری دایر می‌باشد.  جمعیت شهرستان بشاگرد در حدود 40 هزار نفر ساکن است و تقریبا همین تعداد بشاگردی نیز در سایر مناطق خصوصا جزایر خلیج فارس ساکن هستند. محدوده بشاگرد پیشتر بخشی از شهرستان جاسک در استان هرمزگان بود که در سال ۱۳۸۷ به شهرستان ارتقاء یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا