انتشار کتاب اباحیگری توسط جهاددانشگاهی استان مرکزی

به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی، کتاب اباحیگری بر اساس بازخوانی نامه‌ای از امام صادق(ع) در پاسخ به نامه مفضل بن عمر وارد بازار نشر شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان با اعلام این خبر، گفت: در جهان اسلامی یکی از اندیشه های انحرافی که در روند تاریخ و از همان آغاز میان گروه های گوناگون اسلامی پدید آمد و کما بیش به فرهنگ و تمدن اسلامی آسیب رساند اندیشه اباحیگری است.

وی افزود: در میان فرقه های مسلمانان، گروه هایی پیدا شدند که بر پایه تاویل ظواهر قرآن و حدیث یا بر اساس مبانی دیگر، برخی از تکالیف شرعی از از دوش خود برداشته و انجام دادن برخی از کارهای نامشروع را بر خویش روا شمردند.

غلامی ادامه داد: در گفتارهای اخلاقی و کلامی، اباحه یعنی مباح یا جایز شمردن اعمال حرام است و اباحه گری اندیشه ای است که در آن انسان به خود اجازه می دهد تا مرزهای حلال و حرام را زیرپا  گذارد.

به گفته وی؛ این کتاب بر پاسخ به نامه مفضل مهمترین بخش دین را شناخت پیامبران و پذیرش ولایت آنها دانستند و آنها را پایه های دین معرفی کردند و فرمودند حدود الهی شناخته نمی شود؛ مگر با امام و کسانی که همه واجبات را فقط در معرفت پیامبر و امام بدانند و فروع دین را رها کنند، اشتباه کرده و بهره ای از دین نبرده اند و آنها ظالم هستند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه این کتاب مشتمل بر2 فصل و 4 بخش است، افزود: فصل نخست بررسی وثاقت سندی نامه امام صادق(ع) در شناساندن فرقه باطنیه به بررسی مبانی فکری اباحی گری، گزارشی از زندگی نامه و شخصیت مفضل بن عمر، دیدگاه علمی رجال درباره روایان این نامه، دیدگاه علمی رجال و حدیث در باره توییق محمدبن سنان، نقد تقریب یاد شده برای تصحیح سند، چرایی ضعف مفضل بن عمر و نقد آنها، بررسی نسبت خطایی بودند مفضل بن عمر و … می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: فصل دوم این کتاب به بررسی جریان های الحادی و درون دینی دوره صادقین(ع)، زمینه ها، نشانه ها و پیامدهای اباحی گری، جریان الحاد دینی، جریان های درون دینی، روند تاریخی غلو در تاریخ اسلام، چرایی اباحی گری غلات، پیشینه باطنیه، دیدگاه باطنیه، زمینه های پدیداری روند اباحی گری، زمینه های درون دینی و برون دینی، شیوه های برخورد پیشوایان دین با اندیشه های انحرافی اباحیه ، تحلیل متنی و محتوایی پاسخ امام صادق(ع) به نامه مفضل و … پرداخته است.

غلامی در پایان یادآور شد: کتاب اباحیگری بر اساس بازخوانی نامه ای از امام صادق(ع) در پاسخ به نامه مفضل بن عمر تالیف دکتر مرضیه صائمی به قیمت150 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا