سردردهای بی دلیل را جدی بگیرید

بررسی ها و تحقیقات پژوهشگران نشان می دهند که سردرد در بسیاری از مواقع تنها نشانه تومور مغزی محسوب می شود. محققان معتقد هستند که سی تی اسکن و سایر آزمایش های تصویربرداری اعصاب در افرادی که مبتلا به سردرد هستند ، می تواند ابزار مفیدی برای تشخیص این بیماری کشنده باشد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن معتقد هستند که توجه کردن به نشانه سردرد و استفاده دقیق و معقول از آزمایش تصویربرداری اعصاب می تواند به کاهش تلفات بیماران تومور مغزی کمک کند.

در ایالات متحده امریکا دستورالعمل هایی پیشنهادی به دنبال کاهش استفاده از آزمایش تصویربرداری اعصاب برای بیماران مبتلا به سردرد، به عنوان بخشی از طرح محدود کردن استفاده از آزمایش های پزشکی غیر ضروری و پر هزینه در نظر گرفته شده است . دکتر عمار اچ هاواصلی Ammar H. Hawasli  از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن ایالات متحده در این رابطه اعلام کرد که اگر چه هدف این عمل ، قابل ستایش است اما این دستور العمل با تجربه جراحان مغز و اعصاب نسبت به بیماران مبتلا به تومور مغزی مغایرت دارد. او در ادامه اضافه می کند ؛ به طور خاص بیماران مبتلا به تومورهای مغزی ممکن است با سردرد تنها و بدون دیگر نشانه ها و علائم عصبی بیماریشان مشخص شود.

پژوهشگران در این تحقیقات خود 95 بیمار با تشخیص قطعی تومور مغزی را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند . آن ها دریافتند که یازده نفر از این بیماران تنها نشانه بیماری تومور مغزی اشان ، سردرد بوده است . چهار نفر از این بیماران از حمله های جدید سردرد برخوردار بودند که دکتر با توجه به این نشانه می توانست آزمایش تصویربرداری اعصاب را پیشنهاد کند. هفت نفر باقی مانده از این گروه دارای سردردهای میگرنی و یا دیگر انواع سردردها بودند که به آن ها آزمایش تصویربرداری اعصاب پیشنهاد می شد . بنابراین آزمایش تصویربرداری اعصاب در سه تا هفت درصد از بیماران مبتلا به تومورهای مغزی یا به تاخیر می افتد و یا هرگز انجام نمی شود . این پژوهشگر معتقد است که با استفاده دقیق و معقول از آزمایش تصویربرداری اعصاب در بیمارانی که  با نشانه سردرد به پزشک مراجعه می کنند ، می تواند تلفات این بیماری را کاهش داد .

شرح کامل این  پژوهش و نتایج به دست امده از آن در مجله جراحی مغز و اعصاب  Neurosurgery  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.