هزینه میلیون دلاری روسیه برای جلوگیری ازبارش باران در تعطیلات

 برای این منظور دولت روسیه با یك پیمانكار قراردادی را امضا كرد كه با استفاده از فناوری بارورسازی ابرها موجب بارش باران زودتر از موعد شود. در این شیوه از طریق ریختن مواد شیمیایی به درون ابرها تلاش می شود بارندگی زودتر از موعد در محل های خاصی به وقوع بپیوندد و در نتیجه سایر مناطق كشور خشك باقی بمانند. 
متداول ترین مواد شیمیایی مورد استفاده برای باروری ابرها شامل یدید نقره، یدید پتاسیم و دی اكسید كربن جامد یا یخ خشك هستند، با وجود این جزییات انجام كار در روسیه هنوز مشخص نشده است. 
معمولا این مواد شیمیایی با استفاده از هواپیما روی ابرها ریخته می شود تا موجب افزایش حجم و اندازه قطرات باران و در نتیجه بارش باران به زمین شوند.
پیش از این كشور چین در سال 2008 میلادی با استفاده از فناوری باروری ابرها تلاش كرده است تا در روز جشن افتتاحیه المپیك پكن، از بارش باران جلوگیری كند. در این پروژه هزار و 110 هواپیما در یك بازه زمانی چند روزه مواد شیمیایی را روی ابرها ریختند. 
در حال حاضر از فناوری باروری ابرها به منظور مقابله با خشكسالی شدید هم استفاده می شود. از این شیوه به منظور ایجاد باران در ماهاراشترا هندوستان استفاده شده است. 
به گزارش ایرنا از ساینس، با وجود این كه باروری ابرها توجه زیادی را به خود جلب كرده است، هنوز مدرك محكمی دال بر عملكرد صحیح این فناوری وجود ندارد. متخصصان هواشناسی در برابر این فناوری دو موضع مخالف و موافق را اتخاذ كرده اند و حتی اگر این فناوری به درستی كاركند، احتمالا دارای آثار جانبی نامطلوبی است كه هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا