تبعات منفی اشتراک گذاری محتوای شبکه های اجتماعی

بر اساس تحقیقات جدید محققان فرایند ریتوئیت (که در واقع به انتشار مجدد متن فرد دیگری در شبکه اجتماعی توئیتر اشاره دارد) موجب ایجاد "بار اضافی" در فرایند شناختی افراد می شود که با فرایند یادگیری و به یادآوری افراد تداخل دارد. بر اساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه کورنل آمریکا، بار اضافی یاد شده می تواند به زندگی روزمره نیز وارد شده و عملکرد افراد در دنیای واقعی را با مشکل مواجه سازد.

بسیاری از افراد دیگر به پست کردن ایده های اصلی خود نمی پردازند و تنها خوانده های خود را برای دوستانشان به اشتراک می گذارند؛ اما آنها نمی دانند که این اشتراک گذاری جنبه منفی نیز دارد و می تواند با کارهای دیگر ما تداخل داشته باشد

چی وانگ به عنوان پرفسور توسعه انسانی در دانشگاه کورنل در این باره بیان کرد که: «بسیاری از افراد دیگر به پست کردن ایده های اصلی خود نمی پردازند و تنها خوانده های خود را برای دوستانشان به اشتراک می گذارند؛ اما آنها نمی دانند که این اشتراک گذاری جنبه منفی نیز دارد و می تواند با کارهای دیگر ما تداخل داشته باشد»

محققان برای انجام این تحقیق از گروهی از دانشجویان چینی به عنوان موضوع تحقیق خود بهره بردند. محققان این دانشجویان را به دو گروه تقسیم کرده و سپس برای هر کدام از آنها در شبکه اجتماعی ویبو که معادل چینی توئیتر است پیامی را ارسال کردند. گروه اول پس از خواندن پست یاد شده می توانستند آن را به اشتراک گذاشته یا به پست بعدی بروند این درحالی بود که گروه دوم گزینه به اشتراک گذاری مطلب را نداشتند.

پس از انجام این مرحله، از دانشجویان خواسته شد تا به آزمونی که محتوای آن از پست های دریافتی یاد شده تهیه شده بود پاسخ دهند. نتیجه این امر نیز این بود که اشتباهات اعضای گروه اول نسبت به گروه دوم در این آزمون دو برابر بود. وانگ در این باره بیان کرد که: «در زندگی واقعی زمانی که دانشجویان به گشت و گذار اینترنتی و به اشتراک گذاری اطلاعات می پردازند اگر درست بعد از انجام این فرایند مورد آزمون قرار گیرند، ممکن است عملکرد بدی داشته باشند.»

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا