افزایش سطح دریا با افزایش خسارات اقتصادی همراه است

افزایش سطح آب دریاها (و وقوع سیل)، یکی از تأثیرات عمده تغییرات آب و هوایی بوده و تهدیدی جدی برای مناطق ساحلی محسوب می‌شود.

شدت آسیب‌های وارده توسط سیل تنها توسط عوامل طبیعی تعیین نمی‌شوند، بلکه تصمیمات انسانی نیز در این بین دخیل است؛ بعنوان مثال، برخی اقدامات دفاعی برای پیشگیری از وقوع سیل می‌تواند خطر سیل را افزایش دهد.

درحال حاضر برآورد دقیقی از میزان افزایش سطح آب دریاها در آینده انجام نشده است و محققان تنها به پیشرفت حداقلی در تخمین آسیب‌های وارده به مناطق ساحلی طی چند دهه آینده دست یافته‌اند.

در زمان افزایش سطح آب دریاها، خسارات اقتصادی در نرخ بسیار بالاتری بطور مداوم افزایش پیدا می‌کنند.

به تازگی محققان موسسه PIK موفق به ابداع روشی برای تعیین کمیت زیان مالی ناشی از افزایش سطح آب دریاها در مناطق ساحلی شده‌اند. با استفاده از توابع ریاضی ساده میتوان برآورد متوسط هزینههای سالانه افزایش سطح آب دریاها برای یک بازه زمانی طولانیمدت را ارائه کرد.

در این روش، افزایش منطقه‌ای سطح آب دریا با دو مولفه: افزایش تعداد حوادث و افزایش شدت هر حادثه جداسازی شده و اقدامات مقابله با سیل مانند احداث دایک حفاظتی یا دیوار برای کاهش میزان خسارت نیز محاسبه می‌شوند.

باوجود شرایط متفاوت شهرهای ساحلی در مناطق مختلف جهان و خصوصیات مختلف تهدیدات مرتبط با سیل در هر منطقه، نتایج کلی بدست آمد.

این روش نشان داد که در زمان افزایش سطح آب دریاها، خسارات اقتصادی در نرخ بسیار بالاتری بطور مداوم افزایش پیدا میکنند. بطورمثال، در شهر کپنهاگ دانمارک افزایش 11 سانتیمتری سطح آب دریا تا اواسط قرن، منجر به دو برابر شدن خسارات اقتصادی می‌شود.

سهم بزرگی از جمعیت جهان در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند و ارزیابی عواقب بالقوه اقتصادی ناشی از افزایش سطح آب دریاها، به کاهش هزینه‌های آسیب‌های وارده بویژه در کشورهای درحال توسعه کمک می‌کند.

نتایج این مطالعه در journal Natural Hazards and the Earth System منتشر شد.

 

منبع: رویترز

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا